ALGEMEEN > Foto op keramiek, transfers etc. > scheuren na transfer bakken

Ik heb een pot gemaakt en deze bisquit gestookt op 950C. Daarna heb ik hem geglazuurd en op 1050C gestookt. Omdat er een klein scheurtje zat in de bovenkant, heb in hem na reparatie, weer een keer gebakken op 1050C. Tot zover is alles goed gegaan. Ik ben delftsblauwe transfers erop gaan plakken, goed laten drogen en op 800C gestookt. En na deze stook is hij op de bodem en aan de zijkant onder gescheurd.
Graag zou ik willen weten hoe dit kan.
gevraagd

2 antwoorden

  • Hallo Coramay,

    Ik heb vaker met tegels gehad die een scheurtje hadden na de biscuit bak doordat ze verkeerd gedroogd waren,dat deze scheur met elke keer opnieuw bakken groter werd ondanks reparatie.

    Ik stookte toch langzaam op maar na 2 of 3 keer bakken brak de tegel doormidden.Vaak loopt een kleine scheur slecht zichtbaar nog door ,en door de 'stress' van het opnieuw bakken wordt de scheur groter.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    De scheur die ik gerepareerd had was pas na de 1ste glazuur stook ontstaan en op een heel andere plek dan de scheur in de bodem na de transfer stook. Ik heb ook alle stoken heel langzaam op laten lopen. Ik hoop dat de foto die ik heb toegevoegd een beetje duidelijk is. De scheur zat eerst boven aan de rand en na de transferstook in de bodem en aan de zijkant onder.
    Bedankt voor je reactie.
    CM
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.