ALGEMEEN > Meet- en regelapparatuur > gebruik pyrometer

Binnenkort krijg ik een gebruikte oven (bovenlader van Kermikos) met kiln sitter en losse pyrometer.

Nu vraag ik me af hoe je de pyrometer gebruikt.
Laat je deze de hele tijd in de oven steken om het proces te volgen ? Of meet ik alleen maar af en toe ?

Peter
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Peter,mijn pyrometer blijft in de zijkant van de oven zitten.Je moet er wel opletten dat je hem niet te diep in de oven steekt,5 cm is genoeg.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob,
    Laat je het kijkgat verder gewoon open ?
    Ontsnapt er niet veel warmte door de opening (langs de meetsonde ?).
    Het wordt mijn eerste oven. Tot nu toe werd alles voor me gebakken bij de keramiekles.
    Peter
    beantwoord
  • Mijn oven heeft 2 kijkgaten aan de voorkant.Hiervan is er één dicht gestopt.De oven heeft ook een gat aan de zijkant,dit is speciaal voor de pyrometer.

    Ik heb niet het idee dat er al met al teveel warmte verloren gaat, oxyderend bakken heeft ook toevoer van zuurstof nodig.

    Rob
    beantwoord
  • Dag Peter,
    Het gat in de oven is er niet speciaal voor je pyrometer in gemaakt. Het is een gat om het vocht (en chemisch water) wat toch nog in de klei zit ook al lijkt deze droog, goed te kunnen afvoeen naar buiten bij het opstoken van de oven. Gebruik je het gat voor de pyrometer, dan is dat gewoon ok, maar ga het gat dan niet verder afsluiten.
    Groeten Netty Janssens
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.