ALGEMEEN > Ovens > smeltcone vastgesmolten aan kiln sitter

Afgelopen zondag heb ik voor het eerst mijn oven gebruikt (tweedehands). Het is een Keramikos bovenlader met losse pyrometer en kiln sitter.
Ik heb wat spullen biscuit gebakken op 923 graden (cone 09).
Daarna heb ik de oven laten afkoelen tot 40 graden.
Helaas zat de smeltcone vastgesmolten aan de twee steunstaafjes van de kiln sitter. Toen ik hem los probeerde te maken brak de cone, er zitten nu twee kleine stukjes nog vast.
Hoe kan ik die verwijderen ?
Hoe voorkom ik in de toekomst dat de smelcone vast smelt ?
De cones zijn vrij oud (gekocht in 1992), kan dat een probleem zijn ? Er zitten nog honderden cones bij de oven.
Peter
gevraagd

9 antwoorden

  • Peter,de cones zijn volgens mij onbeperkt houdbaar.Probeer het restant te verwijderen met een dremel of een vijltje.
    Om te voorkomen dat het weer gebeurt zou je waar de cones in contact komt met het steunstaafje ,een klein druppeltje engobe met een kwastje kunnen aanbrengen.
    Rob, http://robhendriks.blogspot.com/
    beantwoord
  • Een druppeltje zirkoonsilicaat op het uiteinde van de cone is mogelijk nog beter.
    Rob
    beantwoord
  • Peter,
    Deze staafjes zijn uit roestvrij staal. Vermoedelijk zullen ze in het verleden reeds zijn aangetast en er zwart en pokdalig uitzien. Hierdoor treed er verkleving op. U kunt deze staafjes vervangen. Indien de verdelers van deze kilsitter de onderdelen niet in huis hebben, kunt u die ook vervangen door een gelijkaardig staafje met dezelfde diameter en lengte. Wel te vinden bij roest-vrij-staal constructeurs. U moet wel de kilnsitter demonteren.
    beantwoord
  • Dag Peter,

    Ik heb dit in het grijze verleden ook eens gehad. Het komt door de leeftijd van de steunstaafjes en het onderhoud eraan. Veelal worden deze niet schoongemaakt na enkele keren stoken hetgeen eigenlijk wel nodig is. Ik heb toen Bij Keramikos in Haarlem gewoon twee nieuwe staafjes gekocht, kosten bijna niets en je kunt weer met een gerust hart stoken.
    Je kunt de staafjes zo uit hun gaatje trekken met een tangetje dus dat is heel makkelijk zelf op te lossen.
    Ik zou niet gaat gan proberen ze ergens zelf van te maken, gewoon nieuwe kopen en je probleem is opgelost.
    Succes ermee, Netty Janssens
    beantwoord
  • Helaas is het op een klein drama uitgelopen.
    Ik probeerde een staafje met een tangetje eruit te trekken, toen brak het einde van de buis af.
    Ik baal echt enorm, na lang sparen kon ik eindelijk een oven kopen en na één keer gebruik is hij al kapot.

    Ik kan het me niet veroorloven om de oven te laten maken. Volgens Keramikos kan ik de buis niet zelf vervangen, dat moet ik laten doen.

    Ik schrok er zelf van, maar ik moest bijna huilen van verdriet. Blijkbaar was ik toch wel erg blij met de oven.

    Peter.
    beantwoord
  • Peter, hebt ge de kilnsitter van de oven gehaald ? Dit buisje zelf vervangen kan wèl. Keramikos wil een nog groter drama voorkomen als die te maken heeft met een onhandig persoon. Die stangetjes heb ik ook al vervangen met, hou je vast: las-baguetten voor het lassen van non-ferro. De smeltmantel er af gehaald, goed gereinigd en klaar.
    Maar nu de keramische houder ook de geest heeft gegeven, kun je best alle onderdelen zo aankopen. Het had u anders een rit naar Keramikos uitgespaard.
    beantwoord
  • Peter,toen mijn kilnsitter het begaf heb ik hem buiten bedrijf gezet.Met een stukje klei heb ik een coontje horizontaal voor een kijkgat gezet(wel met lasbril in de gloed kijken).

    Gaat het coontje buigen;de stekker eruit.Misschien niet zo elegant maar het werkte.

    Rob
    beantwoord
  • Peter,
    toen ik mijn oven tweedehands kocht, was er ook een stuk van de buis afgebroken. Eén plaatje kon ik er nog gewoon vast in steken maar het andere zat zeer los en viel er regelmatig uit. Ik hou dit tweede plaatje nu op z'n plaats met een stuk kanthaldraad en dit gaat prima (in mijn geval - hangt er misschien wel vanaf hoe het buisje gebroken is).
    Ik hoop voor je dat je het op een éénvoudige wijze kan herstellen.
    Groetjes,

    Ingrid
    beantwoord
  • Bedankt voor de tips.
    Eén plaatje kan ik ook nog vast steken, de ander heb ik vastgeklemd met een stukje van de afgebroken buis.

    Als het werkt kom ik verder nergens meer aan.

    Op dit moment heb ik niets om te bakken, er staan wel veel dingen te drogen.

    Sorry voor mijn misschien wat overdreven vorige bericht, maar ik was gewoon erg geschokken en teleurgesteld.

    Peter
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.