ALGEMEEN > Mozaïek > glazuren of mozaieken VOOR bakken mogelijk ?

Uiteraard wil ik weer: "grote stappen gauw thuis" maken, enfin, ik zoek een binnendoorweg om niet 2x te hoeven stoken, gewoon uit gemak(zucht) kan ik de mozaieksteentjes niet gewoon in de nog natte klei drukken? of springen ze er bij het bakken dan af ?? Bestaat er glazuur die je op ongebakken klei kan aanbrengen??
o, ja nog een vraag, als je stapelt bij het inruimen van de oven, dan mogen de stukken elkaar raken, mogen de stukken ook de WANDEN raken, ik bedoel de stenen wanden, niet de spiralen ( uiteraard. )
heeft iemand cones over ? voor biscuit ??
groetjes en bedankt !

19 antwoorden

  • Hallo Jan, ik druk de steentjes wanneer ze leerhard zijn in de natte klei of slib anders gaat de klei door krimp verschil tijdens het bakken of drogen scheuren.
    Je kan werkstukken wanneer ze leerhard zijn glazuren, bijvoorbeeld met de kwast, je hoeft nu maar één keer te bakken.
    Rob
    beantwoord
  • Goh, is dat een apart soort glazuur ??
    beantwoord
  • Wat voor mozaieksteentjes bedoel je, Jaqueline?
    Je hebt ze namelijk kant en klaar gebakken van aardewerk en zijn voorzien van een glazuur en deze zullen niet meer krimpen tijdens je stook. je klei zal dat naar mijn mening wél doen.
    Er zijn ook van die "glazen" mozaieksteentjes. Deze glazen mozaieksteentjes zullen smelten tijdens de stook.
    Marrie.
    beantwoord
  • Het werk mag de stenen wanden van de oven raken.
    Daarom zijn tegenwoordig de spiralen IN de wanden van de oven aangebracht voor optimaal gebruik van de oven.
    Zelf zet ik bijna nooit werk tegen de wanden aan behalve wanneer het een werk is, dat zo groot is dat ik het zijwaarts plaats en laat rusten tegen de wand. Soms kan dat niet anders vanwege de grootte van het werk.
    Soms komt een spiraal (bij een wat oudere oven) wel eens uit de wand en daar zou ik inderdaad geen werk tegenaan zetten.
    beantwoord
  • Jaqueline, het glazuur dat ik gebruik op de ongebakken klei is een gewoon transparant glazuur aangemaakt met optapix of cmc lijm. Veel glazuren kunnen zo op leerharde klei aangebracht worden.

    Marrie, voor zover ik weet is er een hele industrie die mozaiek benodigheden verkoopt. De steentjes zijn dan al gebakken of je breekt ze zelf op maat. Daarna worden ze gelijmd.

    Ik maak mijn steentjes door gietklei op papier of gips te gieten, als zo'n plak droog is breekt dit heel makkelijk in individ uele steentjes die ook weer makkelijk wat vochtig gemaakt kunnen worden om in de klei gedrukt te worden. Of ik zet ze vast met vloeibare gietklei.

    Uiteraard inplaats van gietklei te gebruiken zou je ook met de kleiroller een dunne plak voor de steentjes kunnen maken. In plaats van breken kunnen de steentjes ook gesneden worden, met een kleipapje worden de steentjes vastgezet.

    Rob
    beantwoord
  • dank dank dank voor alle ideeen, nu nog de tijd vinden, van die steentjes van klei maken vind ik wel praktisch, maar...dan heb je nog dezelfde kleur en struktuur..... als ik ze daarNA nog moet verver, is binnendoor .......buitenom....
    beantwoord
  • Binnendoor...buitenom.... Dat is met die kitspuit toch ook zo? Je kan de klei toch kleuren? Je kan de structuur toch aanbrengen op de klei? Je houdt die tijd dan over voor de klei, wanneer je met de kitspuit "binnendoor" gaat?
    beantwoord
  • hahaha, ik moest wel erg lachen.... ja, je hebt gelijk......
    klei kleuren....ik klei pas een jaar... mag ik (ook nog) vragen hoe je dat kan doen? leuk lijkt me dat!! Dat van die steentjes maken vind ik een giga-idee! Dankjewel!
    beantwoord
  • Wat de klei inkleuren betreft, je kunt wat tijd nemen om dit forum door te lezen. Op verschillende plaatsen staat er volgens mij wel iets over een bepaalde manier van het inkleuren van klei. Zo kan je er verschillende dingen leren en uiteindelijk zelf een keus bepalen.
    Misschien via Google ook nog "tijdbesparend" :-)
    Marrie.
    beantwoord
  • heb, met veel genoegen, de forumonderwerpen doorgenomen, staat vlgs mij, niks over geschreven. maar ik denk: klei mengen met kleurstof....kneden, lapjes maken, snijden en opplakken (duwen). Welke kleurstoffen zijn geschikt? Niet te moeilijk met mengen of zo. ik begin net. weer bedankt & groet.
    beantwoord
  • Er staat toch wel wat, Jaqueline... Kijk maar eens bij Algemeen>klei algemeen>mengen. Groetjes.
    beantwoord
  • algemeen---->algemeen-----> tot zover gaat het goed,
    mengen staat er ( vlgs mij ) niet bij,
    kijk ik er nu overheen of moet ik aan een bril ??
    beantwoord
  • Het staat er toch écht hoor.
    Misschien té grote stapjes gemaakt??? :-)
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Kopieer/plak onderstaande link en je komt meteen
    in het onderwerp: mengen

    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=3955
    beantwoord
  • erg bedankt, ik had 'm meteen....raar dat ik 'm niet zelf kon vinden....enfin, ik weet voldoende, om het niet te gaan doen, ook heel belangrijk, ik kies nu voor de langere weg, eerst bischuit en dan glazuren, dankjewel, want een keuze ergens niet voor maken is ook heel belangrijk, ik ben met oxiden etc. gewoon onvoldoende bekend.
    beantwoord
  • Je hoeft niet elk steentje apart te glazuren.Hier een voorbeeld van de leerharde steentjes met een bruin ingewassen onderglazuur.

    Je kan de steentjes in tegenstelling tot gebakken steentjes deels weer laten oplossen in water.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • dus....onderglazuur kopen, daarvan allerlei steentjes maken, indien nodig, beetje "weken" opplakken en dan bakken, kijk, DAT klnkt dus weer ideaal....ik ga naar onderglazuur zoeken......bedankt maar weer.
    beantwoord
  • Jaqueline,de steentjes zijn van klei en kunnen 'gelijmd' worden met een kleipapje.Als het werkstuk droog is bak je het,en daarna was je het werkstuk in met een donker onderglazuur om een contrast te verkrijgen.

    Is de onderglazuur wat ingedroogd op het werkstuk,dan kwast je er dun transparant kwastglazuur overheen met een zachtharige kwast en je bakt opnieuw.

    Rob
    beantwoord
  • o...oke, merci, ben as week in NL. ga naar de winkel en schaf van alles aan, daarna: experimenteren...
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.