ALGEMEEN > Stoken > bakvraagje

heb eindelijk een nieuwe oven gekregen,ben momenteel aan de tweede bisquitbak bezig maar ik had een vraagje over dat vocht.In de gebruiksaanwijzijng staat dat je het uitlaatgat ( aan zijkant op 1/4 van boven )best niet sluit tot 600-700 graden maar als ik dan het spiegeltje ervoor houd komt er nog veel vocht uit.Ook onderin is er nog een gaatje,wie kan mij nu juist uitleggen wanneer wat op en toe moet want die verkoper begon zelfs over reducerend stoken,in een elektrische oven dat wist ik niet dat dat kon?!?
ps in eerste bak maar een gescheurd potje,werk veel met plakken dus ik vermoed niet goed genoeg in mekaar gezet.
gevraagd

7 antwoorden

  • Steven,
    Bij bisquit-stook nooit het bovenste "gaatje" afdekken. Het onderste wèl. Dat er boven de 700°C nog damp ontsnapt is hoogst ongewoon, om het zacht uit te drukken. Wat betreft de stookcurve zult u na wat zoekwerk, heel wat vinden op dit forum. Theoretisch kan u wel reduceren in een elektrische oven, maar daar moet u zich best het eerste jaar nog niet aan wagen, indien uw oventje u lief is. :-)
    beantwoord
  • bij glazuurstook dan wel bovenaan sluiten? en wanneer ben je dan aan't reduceren?
    Nu 850C en geen damp meer,en als dat heel ongewoon is waarvan komt dit vocht dan nog?
    beantwoord
  • Steven,
    Klei transformeert naar steen tussen 350°C en 700°C. Dit gebeurd doordat het waterstofmolecule de klei verlaat in de vorm van damp. Door de herschikking van de resterende moleculen is deze klei, steen geworden. Ondertussen verbranden ook alle organische restanten in de klei. Boven deze temperatuur is de lucht opnieuw droog. Is uw temperatuurmeting wel juist ?
    Wat betreft de glazuurbak is het aan te raden de oven niet totaal af te sluiten. Totale afsluiting heft men wel nodig bij reductiestook. Maar dat is denkelijk nog niet aan de orde.
    beantwoord
  • Is het mogelijk dat het vocht uit de isolatiestenen komt, aangezien het een nieuwe oven is?
    beantwoord
  • Steven, ik heb de indruk dat je tweede stook, (wanneer je spreekt over: nu 850 C en geen damp meer) een glazuurstook is geweest???

    Je hebt dat geglazuurde werk toch wel eerst laten drogen vóórdat je ging stoken, mocht bovenstaande het geval zijn???
    beantwoord
  • nee,toch niet, gewoon biscuit 1020C,en werk was al 2-3 jaar geleden gemaakt dus zal zeker wel droog geweest zijn.Heb de oven en ovenplaten en stutten eerste maal zo leeg laten stoken zoals in gebruiksaanwijzing van de oven stond.
    Komen er bij de glazuurstook dan ook nog vochtdampen vrij?
    2de stook zonder stukken,yihaaa
    beantwoord
  • Dat is fijn, dat de tweede stook goed is gelukt.
    Verder sluit ik me dan aan bij de reacties van Anneke en Lucien.
    Bij een glazuurstook kúnnen er nog wat vochtdampen vrij komen wanneer het werk nog niet helemaal droog is.

    Tevens komen er bij een glazuurstook ook dampen vrij die beschreven worden, elders op dit forum.
    Verder véél succes gewenst met je nieuwe oven!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.