ALGEMEEN > Techniek > gelijke gaatjes maken

Ik worstel met het volgende technische probleem:
Ik ben bezig met holle buisjes te maken nu moeten deze allemaal dezelfde opening (dezelfde omvang van het gaatje) krijgen.
Ik heb al geprobeerd om tijdens het drogen een boortje erin te draaien met de juiste maat, maar aangezien de klei krimpt in de oven en omdat de hardheid net iets anders was,lukte dit niet echt.
Nu bedacht ik om zo lang mogelijk telkens een kleiner maatje boor in de klei te draaien todat de klei droog is. (zit ik nog steeds met het ovenprobleem.
Wie helpt mij weer even mee te denken.
Zou het probleem minder groot worden als ik iets groeter werk zodat het verschil minder groot is?
gevraagd

13 antwoorden

  • Hallo Marion
    Ik weet niet precies hoe groot je de openingen wilt hebben.
    Als je het over kleine boortjes hebt, is t wat om er spaghettie in te doen als de klei nog zacht is en dat mee te stoken of moet het groter worden.
    Nou succes ermee.
    Groetjes Tiff
    beantwoord
  • het moeten gaatjes worden van zo'n 5-6 mm doorsnede. Als ik bijvoorbeel een rietje erin steek, wordt dit toch naar binnengedrukt en is elk buisje nog niet gelijk van gatgrootte....
    beantwoord
  • Bij een goed gesorteerde bouwmarkt kan je ijzeren staven kopen van de doorsnede die je wilt hebben. IJzer buigt niet. De staven zijn in verschillende lengtes en je hebt ook aluminium holle buizen met die doorsnede zodat je die erin kunt drukken om alleen een gat te maken. Het klei blijft in de buis zitten maar bij drogen krimpt het en valt het er weer uit.
    Succes, groeten Anita
    beantwoord
  • Zelf draai ik er een boortje in van een maat. Maar, het komt erop aan op welk moment je dat doet. Als je klei net iets harder of zachter is, is de grootte van het gaatje al anders. Als je ze allemaal uitkrapt met een boortje als de klei zo goed als droog is, verschillen de gaatjes toch....
    beantwoord
  • Hoi Marion
    ik lees deze berichtjes nu terug en ben erg benieuwd of het al gelukt is en hoe je dat gedaan hebt?
    Vriendelijke groetjes Tiff
    beantwoord
  • Het lastige met klei is dat het krimpt bij het drogen. Dus als je in vochtige/plastische klei gaatjes maakt zullen die afhankelijk van de vochtigheid van de klei verschillend krimpen. Als ik mijn gaatjes gelijk van grootte wil hebben probeer ik de gaatjes pas aan te brengen wanneer de klei droog is. Als je naar een zelfde eindtemperatuur stookt zullen die gaatjes over het algemeen gelijk blijven. Succes ermee.
    beantwoord
  • Tot heden is het nog niet gelukt en experimenteer ik verder. Zelfs in de oven blijven de gaatjes niet gelijk. Maar, ik geef niet op!
    beantwoord
  • Hoi Marion, ik zie dat dit al een heel oud onderwerp is en misschien heb je allang een manier gevonden om dit te doen.
    Maar, toen ik het las, dacht ik eigenlijk gelijk aan een stuk dikke breikatoen ofzoiets. Kun je die niet in gietklei dompelen, strak spannen en laten drogen? Eventueel, als je klei nog niet helemaal droog is, de streng alvast en kleinere stukken verdelen en verder laten drogen?
    beantwoord
  • Marion.

    Ik heb eens wat wind-ornamenten gemaakt.
    Met gebruik van buisjes/staafje van verschillend formaat en diameter.
    Heb aluminium pijpjes/staafje gebruikt .
    Deze omwikkeld, 1 a 2 x met papier en geplakt.
    Als de klei leerhard is of nog iets zachter.
    De staaf of pijpje verwijderen, komt goed los.
    En het achter gebleven papier geeft de klei nog steun.
    Verder laten drogen op een rekje(i.v.m krom trekken)
    Papier verwijder ik niet ,stook ik gewoon mee als die in de klei achter blijft.
    Wel na bisquit goed schoon maken ,voor evt. glazuren.

    Toon
    beantwoord
  • Hoi Marion,
    Ik dacht aan het gieten van staafjes van gips vangewenste diameter en die vervolgens dompelen in gietklei,idee? Of is het inmiddels al gelukt?
    beantwoord
  • Helaas, niet echt een goed idee omdat klei krimpt bij het drogen. De staafjes zullen dan onherroepelijk scheuren.
    beantwoord
  • misschien een niet te gebruiken zijsprong maar: als je holle staafjes maakt met en deze na het bisquit bakken iets uitboort met een boor zodat alle gaatjes gelijk van grootte zijn?
    er zullen er geheid een aantal knappen of mislukken maar misschien het proberen waard
    groetjes monique
    beantwoord
  • Hallo Marion,
    Even een antwoord van een mede-Eindhovenaar. Wanneer wij elementen in klei willen met een miniscuul gaatje hebben wij een methode die jij misschien ook kunt gebruiken.
    In de gietmal hebben wij de mogelijkheid een metalen staafje aan te brengen waaromheen de gietklei wordt gegoten. De metalen pin verwijderen we dan voordat de gietklei helemaal is uitgehard. Het is even vogelen om uit te vinden welk moment de staaf het beste kan worden verwijderd, en natuurlijk ook hoe de staaf in de mal moet zitten.
    Veel succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.