ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxides inwassen fritte

Als ik oxides en pigmenten ga inwassen is het verstandig om wat (10-20%) transparant glazuur of fritte toe te voegen. Ik bak aardewerk temperatuur tot 1060 graden. Ik gebruik witbakkende klei Creaton steengoedklei 284.

Nu mijn vraag, welke fritte is hier het meest geschikt voor?
Een calciumboraat (3221) een loodbisilicaat of nog een ander soort fritte?
gevraagd

8 antwoorden

  • maakt niet zo veel uit aan deze %. Gebruik een laag-smeltende fritte.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien, ik heb inmiddels de proefplaatjes uit de oven gehaald en ik ben zeer tevreden over het resultaat!
    beantwoord
  • Als je 10% fritte toevoegt aan een engobe, moet je dan te werk gaan alsof het glazuur is? Ik bedoel moeten dan ook de werken op triangels gebakken worden in de oven? En zo ja, zie je dan duidelijk aar de triangels hebben gezeten, of valt dat mee omdat er zo weinig fritte inzit?
    Heeft anders een nog lager percentage fritte nog enige zin?
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke,
    Dit is wel een moeilijke. De samenstelling van het engobe bepaalt hoeveel fritte er bij moet om te sinteren of minstens te hechten aan de scherf. Hoe hoger je stook of hoe lang je stookt is natuurlijk ook bepalend. Dit zijn allemaal zaken die je eerst met proefjes en verschillende stoken kan bepalen. Elk glazuur begint zijn smelttraject als engobe. Elke engobe kan als glazuur eindigen. Kwestie van hoog genoeg te stoken of er meer smelter (fritte) in te stoppen. Voor het stoken van sinter-engobe is een bedje van kaolien voldoende. Gaat de engobe beginnen glimmen moet je die wel op triangels plaatsen.
    beantwoord
  • HOI LUCIEN,
    Ik wil op 1050 bakken en de engobe een ietsje glans geven, maar ik wil niet op triangels moeten bakken, daar ik anders moeten in het werk krijg van de triangels. Uiteraard zal ik proefjes moeten maken, maar als het antwoord van te voren al is dat ik triangels moet gaan gebruiken, kan ik de proefjes achterwege laten. Ik gebruik creaton 474, waarvan ik ook de engobe maak, ik wil deze inkleuren met oxides, of pigmenten.
    Mogelijk dat ik dit kan bereiken met wat toevoeging van Nepheline Syenite?
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke,
    Blijkbaar heeft Nephelien Syenite hier de naam van een 'smeltstof' te zijn, maar dat is niet zo, zeker niet voor aardewerk. Als u een sinter-engobe wenst om op bisquit-gebakken werk te plaatsen en reeds een ietsje glans moet hebben, kan u beter vertrekken vanuit deze formule:
    - Kaolien 20 gewichtsdelen
    - Flint of kwarts 30
    - Talk 10
    - H.A.Fritte 30
    deze inkleuren met pigmenten tot 10%

    Vanuit ongebakken werk kan u beter vanuit de gebruikte klei vertrekken.
    Een dekkende steengoedglazuur kan ook als sinterslib voor aardewerk best dienst doen. Uitproberen.
    beantwoord
  • Was ik nog vergeten. Als u een hekel hebt aan triangels, werk keralisch vilt ook uitstekend. Achteraf verkleefd dit wel wat, maar kan u er zo afborstelen. Stofmasker niet vergeten!
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Ik ga wat proeven maken met jouw recept.
    Het moet echt een klein beetje glans geven, absoluut niet te veel.
    Ik vind het gewoon erg lelijk als op een glad oppervlak gaatjes te zien zijn van de triangel. Als het werk erop gezet kan worden (de bodem) dan heb ik geen bezwaar, maar dat kan met dit werk niet.
    Er is nog heel wat te leren en te doen.
    Bedankt Lucien,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.