ALGEMEEN > Ovens > smeermiddel

Wie kan mij helepen aan het recept voor het smeermiddel waar je de ovenplaten mee insmeert voor het stoken???

Iris

9 antwoorden

  • ik neem aan dat je een middel bedoelt om ovenplaten mee in te smeren zodat de glazuur niet meer zo vlug op de platen kan plakken.
    dan zou je dit eens kunnen proberen:
    70 % Aluminium hydraat
    30 % Kaoline
    dit mengsel aanmaken met een lijmwater (bv behangselplak) het mengsel moet goed smeerbaar zijn,dus niet te stijf.
    succes
    beantwoord
  • Mijn ovenleverancier raadt aan een mengsel van 50% kwarts en50% kaolien, vermengd met water. Platen insmeren, laten drogen en nogmaals insmeren.
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste Iris

    Ik werk al jaren met wat Jack noemt.
    2 delen aluminiumhydraat en een deel kaolien.
    In droge toestand 2% tylose (behanglijm) toevoegen en aanmaken tot een stroperig papje
    Bij voorkeur in twee dunne lagen aanbrengen.
    In een keer dik gaat makkelijk schilferen en loslaten.
    Ik smeer het ook op de uiteinden van mijn stapelmateriaal.
    Als je hoog stookt sintert de ovenplaat niet vast aan je stapelmateriaal.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Tip van MariĆ«lla Koenders (mede redacteur Klei)

    Ben je het zat om bij elke stook je ovenplaat van een beschermlaagje te voorzien?
    Doe dan het volgende;

    Neem aluminiumoxide, kwarts en kaolien. Denk bij het gebruik van deze stoffen nog even aan het artikel van Ingrid.. Klei 40, januari 2003(longen!)
    Meng ze in deze verhouding:
    7 Aluminiumoxide
    4 Kwarts
    4 Kaolien
    Voeg er een beetje water aan toe, het geheel mag zo vloeibaar worden als glazuur.
    Voor een egaal resultaat kun je de ovenplaat met dit mengsel spuiten, maar kwasten is een goed alternatief. (brede kwast)

    Stook de behandelde ovenplaten heel rustig naar de 200 graden toe. Het vocht kan nu mooi verdwijnen.
    Nu zijn de sneeuwwitte ovenplaten klaar voor gebruik.

    Veel gemak ermee!
    beantwoord
  • Allemaal hartelijk dank voor de antwoorden. Hier kan ik wel wat mee.
    beantwoord
  • ik heb mijn ovenplaat en stapelmateriaal ingesmeerd met
    bovenstaand recept en ben uitgegaan van een verhouding gebaseerd op grammen.
    Ik heb dus 7 gr aluminiumoxide,
    4 gr. kwarts en
    4 gr. kaolien gemengd met wat water tot het zo dik was als glazuur, en dat opgekwast.
    Omdat ik geen pyrometer heb maar wel cones van 955c en wat bescuitspul had staan dat gebakken moest worden heb ik de ovenplaat en stapelmateriaal op 995c gebakken.
    Toen ik de oven leeghaalde bleek dat de kilnwash niet lijkt te zijn veranderd door de bak, en is poederig gebleven.
    Als ik het goed heb begrepen hoort de kilnwash een harde glazuurachtige laag te vormen?
    Wat heb ik verkeerd gedaan?

    groet
    marlies
    beantwoord
  • Marlies, niks mis mee. Gelukkig dat dit geen glazuurachtige laag heeft gevormd of je werk was eraan vastgebakken, en dit is net wat ' kilnwash ' moet voorkomen.
    beantwoord
  • Oh wat een opluchting! Ik dacht dat het een harde laag moest vormen!
    Dank voor je reactie!

    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Hans, bedoel je delen volume of gewicht?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.