ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku vervaagt

De craquele van mijn raku werkstukken vervaagt, vooral door zonlicht, maar ook zonder dat ze in de zon staan. Is dit normaal en wat doe ik eraan?
gevraagd

3 antwoorden

  • Dag Thea,

    Dat is normaal,
    De kleuren en het zwart bij raku zijn gevoelig voor zonlicht en zuren.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Ik vroeg mij als beginneling inderdaad af of dit vervagen onder invloed van zonlicht normaal was. 'Blij' te lezen dat het normaal is. Maar... heeft iemand behalve dan te zorgen dat er vrijwel geen UV op het werk valt, misschien toch suggesties om dit proces te vertragen dan wel te voorkomen? Alvast dank voor het meedenken.
    beantwoord
  • Jen, carbonisatie gebeurt tussen +/- 350°C en 700°C. Boven deze temperatuur gaat het carbon ( zwart gedeelte, ook tussen de craquelé ) verdwijnen ( burn-out ). Het carbon dat zich tussen deze temperatuur heeft gevormd kan volgens mij niet onder UV verbleken. Denkt u maar aan gecarbonniseerde pottery van enkele duizende jaren oud en reeds meer dan een eeuw te kijk staan in de vitrines van musea. Wat wél van kleur kan veranderen zijn kleuroxydes waar zuurstof bij kan door een tekort aan glasvormers, wat men meestal op laagbakkend werk voor heeft. Zonlicht heeft er volgens mij totaal geen invloed op, wél re-oxydatie. Nogmaals, dit is mijn nederige visie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.