ALGEMEEN > Klei - algemeen > Rivierklei en toevoegingen

Hoi,
ik heb een vriendin die les geeft in Frans Guyana. Ze zit daar ergens diep in het woud bij de indianen. Op het eind van het schooljaar heeft ze met haar kinderen werkjes gemaakt in klei. Die zijn niet gebakken en ze weet ook niet of de klei goed is. (ze graven het op langs de rivier). Ze vroeg me dus om hulp.
Ik leerde haar hoe ze met primitieve middelen toch kan stoken en hoe ze kan controleren of de klei niet te schraal is.
Maar wat er dan moet toegevoegd worden als de klei niet goed is weet ik ook niet aangezien ik niet weet wat er daar te vinden is.
Maar dat idee om "papier"-klei te maken zal ik zeker doorspelen!
Ze vertrekt pas terug in september en het zal dus wel een tijdje duren voor ze kan experimenteren.
Alle bevindingen zijn ondertussen welkom!
Zowel over primitief bakken als over toevoegingen aan klei.
gevraagd

1 antwoorden

  • Over primitief bakken gesproken;zo staat in het boek 'glazuren' van F.Wesselink een tabel van de verschillende oven temperaturen en de ovenkleur.

    Het blijft natte vingerwerk met een marge van plus minus 25C maar het is wel leuk, en één manier als je geen meet apparatuur hebt of zonder cones zit.Misschien wat voor je vriendin.

    Enkele voorbeelden van ovenkleur;

    van 920 tot 1060C-donker kersrood tot licht kersrood.

    van 1080 tot 1180C-van donker oranje tot licht oranje.

    Voor elke temperatuur van 600 tot 1480 heeft hij een kleur aangegeven.Het boek is zowiezo een aanrader.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.