ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Randen bladderen af

Ik draai met rode aardewerk klei(creaton 354), gebruik witte slib van WWB 111 Ballclay poeder, stook biscuit 980 graden en dan dompel ik in Keramikos glanzende transparant glazuur GG200-F (melk dikte), glazuurstook op 1045 of 1060 graden.
Alles ziet er perfect uit ... behalve de randen. Daar bladdert de slib met glazuur er af. Precies alleen op de randen van schalen, kopjes, kannen etc.
Hoe kan dit en hoe is dit te verhelpen?

Hermien
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Hermien,

    Het zou kunnen zijn dat het werk gedroogd wordt in een omgeving met een te lage luchtvochtigheid.De toegevoegde slib aan de buitenkant van het werk droogt nu sneller als het werk zelf waardoordoor krimpverschil ontstaat,wat kan resulteren in een glazuurprobleem later.

    Je zou kunnen kijken of het verschil maakt als je het werk droogt in een droogkast met een hogere luchtvochtigheid(b.v. in een deels afgedekte bouwemmer).

    Ook vet of het te dik aan brengen van een sliblaag kunnen oorzaken zijn evenals een te dunne wanddikte van het servies ,of het niet passen van de klei bij de slib.

    Rob
    beantwoord
  • Ik werk in de kelder, dat is de vochtigste ruimte in huis.
    Maar, ik heb de schalen wel rechtop laten drogen. Misschien beter om ze op de kop te laten drogen of wat plastic over der rand te leggen.
    Ik ben alleen bang dat dan de sliblaag beschadigd. Ik zal het eens proberen.
    De slib en glazuur zit verder op de hele schaal perfect gehecht behalve dus aan de randjes dus is de slib mijns inziens niet te dik. Een te dunne wanddikte zou wel kunnen, maar dat heeft dan waarschijnlijk weer te maken dat deze te snel zijn gedroogd tov de rest van de schaal.
    Bedankt voor je antwoord, ik ga eens kijken of het werkt.
    Hermien
    beantwoord
  • Hallo Hermien,

    Heb je wel rekening gehouden met de uitzettingscoëfficiënt van beide kleisoorten tijdens het bakproces, de ene kleisoort zet meer uit den de ander.

    http://www.artie.nl/pdf/woordenlijst%20van%20www.artie.nl.pdf

    Selecteer de bovenstaande link in je adres balk van je browser voor nog meer info.

    VrGr Fred Trommel
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wanneer een slib niet goed past op de ondergrond kunnen er dit soort problemen ontstaan. Wat je vertelt lijkt er op dat in dit geval de witte slib te weinig krimpt ten opzichte van de onderliggende rode klei. Dit kan verholpen worden door een witte slib te gebruiken die meer krimpt dan de huidige. Wanneer je ballclay toevoegt aan de huidige slib zal deze meer gaan krimpen (bij drogen en bakken).
    Een andere, maar minder structurele oplossing is de scherpe randen af te doen met een stalen lomer of mes.
    Misschien is het probleem daar al mee opgelost; maar het betekent wel meer werk.
    Succes er mee
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.