ALGEMEEN > Diversen > kanthaldraad

Betstaat er een alternatief voor kanthaldraad? Ik kan (nog) niet aan kanthaldraad komen, de winkel waar ik de klei koop heeft geen kanthaldraad. Ik wil het draad ook graag decoratief kunnen gebruiken bij mijn werk (aardewerk).
gevraagd

11 antwoorden

  • Jet, Kanthaldraad IS het alternatief voor roestvrij staaldraad ( chroom-nikkel-legeringen). Dit materiaal kan zonder probleem 2000°C aan. Er zijn in dit materiaal ook "ovensteuntjes" en stapelmateriaal te koop.
    beantwoord
  • Is dit hetzelfde draad waar ik kralen aan kan rijgen die geglazuurd zijn? Groet T
    beantwoord
  • Ik wil namelijk zelf een kralenrekje maken voor in mn oven.
    beantwoord
  • Jet, Ik gebruik kanthaldraad soms om extra steun te geven aan dun werk,en bak het draad mee. Als alternatief hiervoor gebruik ik ook wel van klei gemaakt een 'dunne' draad ter versteviging.

    Tiff,voor kralen heb je een dikker soort kanthaldraad nodig,zodat het draad niet gaat doorbuigen onder het gewicht van de kralen.

    Rob
    beantwoord
  • Bedankt allemaal voor jullie reactie!
    beantwoord
  • Tiff, Kanthaldraad is gemaakt voor weerstanden. Meestal is dit het type A1. Nadeel is dat die gaat uitzetten bij verhitting. Dit is de oorzaak dat spiralen zich onregelmatig gaan verdelen op buis of groef. Dit probleem steld zich niet bij roestvrij staaldraad (chroom/nikkel-draad). Men heeft die in alle diktes. Als u niet veel nodig hebt en de draad mag wat dikker zijn, kan u ook voor dit doel de staafjes voor roestvrij-staal-lassen gebruiken, waar u de smeltstof van verwijderd. Het staafje dat het slagkontact van een kilnsitter verbind en op de smeltcone rust, kunt u daar ook mee vervangen.
    beantwoord
  • Betekent dit dat ik ook lasdraad als steun-/hulpmiddel kan gebruiken?
    beantwoord
  • Ja hoor, lasdraad voor roestvrij staal is van dezelfde materie.
    beantwoord
  • Dat is helemaal goed mijn man last regelmatig dus die weet precies welke draadjes en dan moet ik er rekening mee houden dat de kraal niet al te nauw aansluit op het draad ivm uitzetting alsk t goed begrijp. Weer wat geleerd. Zo kan ik weer verder, hartstikke bedankt. Groetjes T
    beantwoord
  • Hoe verwijder je dan de smeltstof van de lasstaafjes? Zijn deze staven dan ook meerder malen te gebruiken? groeten Els
    beantwoord
  • Els, met een hamertje deze ' smeltmantel ' verbrijzelen en nadien met zandpapier proper maken. Zijn zeer vele malen herbruikbaar.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.