ALGEMEEN > Gips > gipstafel

Ik ben van plan om zelf een gipstafeltje te maken. Een tafeltje heb ik al. Dit wil ik omtoveren tot gipstafel. Wie heeft er tips? Welk gips gebruik ik ervoor? Hoe zorg ik dat de gipsplaat blijft zitten? Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt.
gevraagd

6 antwoorden

  • Beste Mirte,


    Ik raad je af zelf gips te gaan gieten om een gipstafel te maken.
    Over wel of niet op gips kneden kan je discussieren.
    Ik doe dat in ieder geval niet.
    Mij kneedtafel heeft een onbewerkt houten oppervlak.
    Als ik een gipsplaat nodig heb om klei in te laten drogen gebruik ik van die bouwblokken van 40 - 60 - 5 cm.
    Voor een paar euro per stuk bij een bouwmaterialenhandel te koop.
    Vaak gratis in de afvalcontainer bij bouwprojecten.

    succes


    Hans
    beantwoord
  • Beste Mirte, ik werk met een gipsplaat van 40 bij 80 en 10 cm hoog. Mail even je telefoonnummer dan zal ik even uitleggen hoe het gaat. Het is een te lang verhaal om te typen maar het is een werkje van niks. Lidya
    beantwoord
  • Hoi Lydia,
    ik ben heel benieuwd naar het antwoord wat je Mirte hebt gegeven.....zou je mij dat misschien ook kunnen mailen
    beantwoord
  • Beste Mirte,
    Ik zelf heb op mijn werktafel linoleum liggen. De klei, uiteraard niet te nat, wals ik daar gewoon op uit en dat gaat prima. Voor het uitrollen leg ik kranten op mijn werkblad waar ik de klei op uitrol, wel opletten dat deze niet te nat worden anders gaat de krant scheuren en plakt aan de klei. Mijn werkstukken maak ik op onbewerkt hout, waar ik ze ook op laat staan te drogen.
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik ben even benieuwd of iemand mij kan adviseren wat een 'fijne' kneedtafel is. Is er zoiets te koop? Of kan je gewoon een oude tafel gebruiken? Moet het speciaal materiaal zijn?
    beantwoord
  • Hallo Evelien,
    Ik gebruik een werk/kneedtafel in onbewerkte blauwe hardsteen ( arduin ) Het kan ook in ongepolijste goedkope marmer. Heb je voldoende met 60/60 of 60/80 cm. kun je ook een kant en klare tegel in natuursteen kopen bij een tegelhandelaar. Je kunt op deze harde, natuurlijke materialen ook ongestraft met een spatel werken. Als je dit zou doen op een gipsplaat, schraap je zeker wat mee in de klei, met de bekende nare gevolgen. Je kunt ook, in tegenstelling met een gipstafel, je klei-hompen onder een plastic bewaren. Hout kan dan weer gaan splinteren of opzwellen. Aan waterproof bouwplaten gaat je klei er dan weer hardnekkig op kleven. Natuursteen laat zich uitstekend onderhouden met een sponsje en wat water. Zijn geld dik en dubbel waard.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.