ALGEMEEN > Ovens > stroomstoring tijdens bakken.

Ik heb een behoorlijk bejaarde oven die het overigens prima doet. Wij hebben hier nog al eens last van stroomonderbrekingen, vandaar deze vraag.
Is iemand daarmee bekend wat er gebeurd tijdens het bakproces? Voor zover ik kan nagaan is het bakken gewoon daarna doorgestart. Dat lijkt me niet het grootste probleem als het niet te lang duurt.
Maar als het tijdens het afkoelen gebeurd blijkt dat de oven, als de storing voorbij is, weer opnieuw gaat beginnen met zijn programma. Kan ik gewoon na het bereiken van de temperatuur de stekker er uit halen of koelt hij volgens een programma af?
Is daar bij nieuwe ovens een veiligheid voor ingebouwd?
Met groeten, Inez
gevraagd

3 antwoorden

  • Dag Inez,

    Ik heb een keer een stroomstoring gehad tijdens een bisquitbak proces.
    De stook de volgende ochtend opnieuw opgestart en afgemaakt.
    Bij het openen van de oven was ongeveer 30% van de inhoud gescheurd.
    Ik vermoed dat de storing ergens in de buurt van de kwartssprong heeft plaatsgevonden, anders kan ik dit niet verklaren.
    Als jouw oven de eindtemperatuur bereikt en dan afslaat kan je er gewoon de stekker uit trekken.
    Als je een computer gestuurde oven hebt die ook het koeltraject aanstuurt dan kan je de stekker er uit trekken maar dan is de afkoeling anders, waarschijnlijk sneller, dan wanneer je terugstookt.
    groeten Hans
    beantwoord
  • Dag hans, 30% gescheurd is niet mis. Maar wat is jouw verklaring dan precies, stel dat de storing optrad tijdens de kwartssprong? De temperatuur zakt niet ineens dramatisch als de stroom uit valt toch? Dus begrijp ik het niet goed. En als er al scheuren optreden tijdens de ruwbak, ben ik heel bang voor wat er gebeuren kan tijdens de glazuurstook.
    Mijn oven heeft wel verschillende bakcurven maar ik denk niet dat hij ook "terugstookt" zoals jij schrijft. Dus gaat in het vervolg de stekker er maar uit.
    En stook ook nooit als er onweer wordt verwacht want dan gaat het regelmatig mis.
    Hartelijk dank voor je antwoord alvast.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Dag Inez,

    Ik heb een gasgestookte oven met een gesloten brandersysteem.
    Als de stroom uitvalt dan valt de oven dus uit.
    Dat er zoveel werk in die stook kapot was kan denk ik alleen als de storing in de stookcurve op een kritische plek plaats heeft gevonden.
    Onweer is inderdaad een risico. Bij een collega is laatst de draaischijf tijdens onweer door overspanning doorgebrand.
    De stekker eruit nadat je de eindtemperatuur hebt bereikt lijkt me een prima oplossing.
    groet
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.