ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > zelfgemaakte droogkast

wij hebben zelf een droogkast gefabriekt van een gote kist met een straalkacheltje erin, werkt in principe prima!
Ik vraag me alleen af of het goed zou zijn enkele gaten te boren in de bovenkant zodat de waterdamp kan ontsnappen of dat dichthouden een betere optie is, misschien dat iemand hier tips voor heeft?

2 antwoorden

  • Is dat niet gevaarlijk een kacheltje met al dat vocht ,en door te verwarmen gaat de luchtvochtigheid ook omlaag.

    Door middel van ventilatie drogen werkstukken daarom lijken me enkele gaten wel noodzakelijk in een droogkast.Een en ander hangt af van de luchtvochtigheid in de kast.Met een hygrometer kun je de luchtvochtigheid meten.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Jord,

    Bij drogen zijn twee factoren van toepassing: verwarming en ventilatie.
    Door verwarming kan de lucht meer vocht opnemen.
    Maar deze verzadigde lucht moet je vervolgens wel afvoeren en vervangen door koelere (d.i. drogere) lucht.
    Als je 's winters het huis lucht doe je in wezen hetzelfde.
    Een klein ventilatortje, gekoppeld aan de verwarming, doet wonderen.
    D.m.v. convectie (warme lucht is lichter en stijgt op) kan dat ook: onderin gaten voor aanvoer van koude lucht en bovenin voor afvoer van warme.
    Eventueel regelbaar met een schuif.
    Voor verwarming zijn een paar in serie geschakelde gloeilampen ook heel geschikt; werkt bovendien een stuk voordeliger en veiliger.

    groeten, Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.