ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxides

Hallo, Ik ben juist terug uit Frankrijk en heb in Roussillon oxides gekocht. Volgens die dame daar kan ik dat als kleurstof gebruiken in glazuur. Heeft er iemand ervaring mee ? Het komt van S.A.S lA COMPAGNIE DES OCRES.
Mvg
gevraagd

17 antwoorden

  • Dag Rita,
    Oxides kan je gebruiken als kleurstof in glazuur.
    Afhankelijk van het soort oxide krijg je een bepaalde kleur. Sommige oxides zijn erg giftig en/of kankerwerwekkend. Welke oxides heb je gekocht ?
    groet, Hans
    beantwoord
  • Hallo
    Ik heb kleine potjes geel, groen rood en dan nog allerlei natuurtinten van beige, oker, bruin roestkleur ed.
    Er staat niets vermeld op de potjes. Ze verkochten het er in souvenirswinkeltjes. Ze habben ook potjes wat enkel kleurstof was om aquarel te schilderen, maar hier staat enkel SAS La Compagnie des Ovres Roussillion op. Het koste 10 euro voor 8 potjes van 25ml.
    Mvg
    beantwoord
  • xx
    beantwoord
  • Dag Rita,
    De natuurtinten zullen variaties op ijzeroxide zijn. Geel groen en rood zijn waarschijnlijk keramische pigmenten.
    Je praat over ml dus is het al vloeibaar. Je kan er dus kant en klaar mee decoreren. Gewoon uitproberen en bakken. Staat er een maximale baktemperatuur op ?
    Sommige kleurpigmenten verwdwijnen als ze te hoog gebakken worden.
    succes, Hans
    beantwoord
  • Ja er staat 25ml op maar het is poeder. Ik had gedacht dat te mengen onder mijn basisglazuur die transparant is. Ik zal het moeten uitproberen. In de gebruiksaanwijzing staat dat het voor keramiek kan dienen, maar geen echte uitleg. Het zal nog wel even duren voor ik kan bakken, maar ik zal het resultaat ten gepaste tijde melden.
    Mvg
    beantwoord
  • Hallo Rita,
    ook ik heb deze zomer in roussillon pigmenten gekocht in de groeves. Ik heb al proefjes gemaakt: 5% gemengd in glazuur of gewoon gemengd met water en daarna met een borstel op een staaltje aangebracht en daar transparant glazuur overgespoten. Ik vond de resultaten teleurstellend. De pigmenten vermengd met glazuur zijn lichtbeige geworden. Die waar ik achteraf glazuur overgespoten heb zijn bijna allemaal donkerbruin geworden.
    Ik heb gebakken op 1050°C, omdat ik wist dat de kans groot was dat de kleuren zouden wegbakken.
    Mocht jij meer succes hebben, laat het dan aub weten.
    beantwoord
  • Hallo
    Ik kan er nog niet veel over zeggen. Ik heb ik mijn basis glansglazuur het gele oxide gemengd en dat wordt beige, ik heb er ook groen bijgedaan en dat wordt echt wel groen, maar die kralen blinken niet meer. Glanzend zouden ze wel mooi zijn. Ik had wel problemen met mijn "zelf nieuw gebouwd rakuoventje". Ik kreeg de temperatuur niet hoger dan 950gr en volgens navraag bleek mijn ovenplaat te groot. Ik heb die nu ergens kleiner laten maken, maar met het weer van de laatste dagen (regen en wind) zag ik het niet zitten om buiten te bakken. Zodra ik de kans heb ga ik het zeker proberen en laat ik het resultaat weten. Ik had er ook veel van verwacht.
    Groetjes
    beantwoord
  • Rita, dit is wat ik u reeds had geschreven onder rubriek Ovens: De uitgang te klein. In uw geval zat de uitgang IN de oven. Een ovenplaat in een raku-oven is iets wat er niet in thuis hoort. Probeer eens de brander/bek schuin in te voeren, zodat de vlam langs de wand spiraalsgewijs naar boven gaat zonder de werkstukken te hoeven raken. U verliest een beetje diameter, maar wint wel in hoogte. Trouwes de hele diameter kan men toch niet benutten, zoals blijkt.
    beantwoord
  • Ik begrijp het niet goed. Ik moet toch een plaatje hebben op pootjes om mijn stukken op te zetten.
    beantwoord
  • Rita,
    Waarom moeten uw stukken op een plaatje met pootjes staan? ??
    beantwoord
  • Ik heb bij alle demo's nooit anders gezien. Verleden week nog een demo van Ed Knops gezien en die zei ook dat mijn plaatje kleiner moest, ook jij zette alles op een plaatje dat op 3 pootjes stond.
    beantwoord
  • Rita, als u het schema e de werkwijze wil zien die ik toepas, kijk even na op bijlage 3de ed. HET KLEIBOEK van L.Versluys.
    Ik zet noooooit in een raku-oven iets op een plaatje met drie pootjes. Wel durf ik al eens een werkstuk op een stuk isolatiesteen te zetten om wat hoger te staan. En een vuistregel is dat de uitgang (cm²) dubbel zo groot moet zijn dan de ingang (of de ruimte tussen uw plaatje ).
    beantwoord
  • Lucien, volgens mij bedoeld Rita dat ze de vlam onder een bodemplaat zet (die op drie pootjes staat). Ik heb zelf een Roderveld oven, daar zit de vlam ook onder twee bodemplaten op drie pootjes
    beantwoord
  • Dat heb ik ook zo begrepen, Jose. Het systeem zoals in HET KLEIBOEK maakt dit overbodig. Ik zou eens willen weten hoeveel van deze bodemplaten het al niet hebben (onnodig) begeven tijdens de raku-stook. Deze platen zijn niet geschikt om zo'n thermische schok op te vangen gezien deze ook onderhevig zijn aan 'de kwartssprong'.
    beantwoord
  • Inderdaad, ik had begrepen dat de vlam onder de plaat moest anders zouden mijn kralen verbranden. Ik ben echt een beginneling en alle tips zijn welkom.
    beantwoord
  • Rita, zorg er wel voor dat de vlam niet rechtstreeks op de werkstukken gericht staat. Laat de vlam zeer schuin in de oven, desnoods past u de 'ingang' wat aan. De vlam zal dan langs de wanden spiraalsgewijs naar boven gaan. Zie je wat ik bedoel?
    beantwoord
  • Dat ga ik de volgende keer zeker eens uitproberen. Ik zal dan wel het resultaat melden maar het kan nog wel wat duren.Alvast allemaal bedankt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.