ALGEMEEN > Klei - algemeen > Hoe mengen jullie grote hoeveelheden poeder?

Misschien een stomme vraag, maar hoe mengen jullie grote, droge hoeveelheden poeders om daar je eigen klei van te maken?
Last van mijn rug dus het zit er niet in dat ik grote hoeveelheden zelf ga mengen. Is er misschien een soort van trilapparaat dat mijn poeder door elkaar trilt of ben ik echt afhankelijk van anderen?
gevraagd

4 antwoorden

  • De vraag is of je wel droog moet mengen.
    Het is nogal stoffig en ongezond omdat te doen.
    De poeders een voor een of gedeelte na gedeelte in het water oplossen lijkt mij beter.
    Dus water met opgeloste gecalcineerde soda(volgens recept) daar al roerende de poeders instrooien.
    Wordt het te dik dan beetje voor beetje waterglas toevoegen.
    Voor soda en waterglas zijn ook andere middelen in de handel.
    De deflocktuanten zorgen voor een goede menging

    Frans
    beantwoord
  • Dag Marion,

    het advies van Frans is goed hoor maar als je toch droog wilt mengen neem een plastic ton met een deksel met metalen sluitband.
    Deze tonnen zijn meestal blauw, deksel zwart en een metalen sluitband. Er zijn ook witte tonnen met rood deksel zonder sluitband.
    Dit soort tonnetjes is in diverse maten verkrijgbaar.
    Het deksel en sluitband kleiner dan de doorsnee van de ton.
    Wat je wilt mengen gooi je in de ton, deksel erop en rollen maar.
    Succes
    Hans
    beantwoord
  • Aan rollen had ik nog niet gedacht! Koop je die tonnen in een bouwmarkt of hebben ze die ook bij kleihandels? Wie weet hebben mijn ouders nog zoiets dergelijks staan.
    Nat mengen heb ik nooit geleerd, maar wie weet is dit ook een goede oplossing voor mij.
    Het is telkens aanpassingen zoeken. (dacht zelf al aan een of andere trilplaat die sommige mensen in huis hebben of een verfmenger, maar het kan dus veel simpeler)
    beantwoord
  • dag marion,
    de witte tonnen ken ik van het kanovaren, je hebt ze in veel verschillende maten.
    Arend Bloem en kano googelen en je hebt een website waar die verkocht worden.
    De blauwe worden meer industrieel gebruikt, die ik zelf heb zijn tweedehands via via gekregen.
    groet
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.