ALGEMEEN > Techniek > Dierenhuiden overbrengen op klei

Hoi,
Ik wil dierenhuid schilderen op een paar schaaltjes,
nu wil ik ook die textuur in de klei aanbrengen.
Iemand tips hoe ik tijger, zebra, panter, zeg maar "poezenvacht" het realistisch kan aanbrengen op de klei....
met welk gereedschapje ik daar het best voor kan gebruiken? En voor een vogel, dat effect van veertjes...
Ik wil zo'n echt mogenlijk resultaat...
Wie heeft ideeen of tips???
Alvast bedankt..

5 antwoorden

  • Yoke, ik maak klei textures met gietklei. Ik schilder de klei met een klein kwastje op het leerharde model.
    Ook maak ik gebruik van een nauwkeurige ringeloor, met een schildersnaald van 0,9 mm en een regelbare slib toevoer. Werken met deze ringeloor is net zo nauwkeurig als met fijn modeleer gereedschap.

    Mijn textures zijn eerder fantasie rijk te noemen als realistisch. Hier een voorbeeld van een vissen miniatuur waarvan zowel de textuur als het model zelf met de ringeloor is gedaan.

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Yoke,

    Een ideetje misschien: maak je figuur in het volume dat inclusief vacht is.
    Een langharige kat bijvoorbeeld wordt daarmee een dikke lobbes.
    Daarna ga je kijken naar het soort vacht:
    kort, pieken, krullen.
    Vervolgens ga je met gereedschap aan de gang, om het overtollige materiaal weg te halen.

    Laat zeggen voor kort haar, het simpelste: fijne ondiepe indrukken met een tandenstoker maken.
    Geen halen maken, want dan gaat de klei rullen en dat is niet realistisch.
    Bovendien weer veel werk om al die korreltjes weg te halen.
    Daarnaast kun je bepaalde delen glad laten en andere delen juist accentueren.

    Als voorbeeld kun je die fijne kunststof vogelfiguurtjes en ook andere dieren nemen, je weet wel...
    beantwoord
  • O ja, je kunt ook voor een ruwe weergave gaan, waarbij je wat wilder te werk gaat en de klei het effect laat genereren.
    Veelal lijkt het dan op een iets grotere afstand erg realistisch, maar op de vierkante centimeter een beetje een warboel.
    Echter, op deze manier kan het de expressie ten goede komen.

    Het is een beetje wat je wilt.
    beantwoord
  • Hoi allemaal.
    Bedankt voor jullie reacties. ik volg vanaf september keramiek aan de kunstacedemie.
    Mijn derde opdracht besaat dus uit duimkommetjes te maken en te beschilderen met dierenhuiden.
    Alleen moet de binnenkant exakt hetzelfde zijn als de buitenkant.Zowel de textuur als de beschildering.
    Dat word toch nog een hele klus......
    Maar jullie tips helpen me toch wat "dieper" denken.
    Dus bedankt hiervoor.
    Heeft iemand dit al eens gezien??
    Misschien een fotootje??
    Bedankt .
    Groetjes Yoke
    beantwoord
  • En? Is het gelukt? Ik zou gewoon een kat van straat plukken en die even goed in de klei drukken met de vacht. :-)

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.