ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > delfts blauw

Wie heeft er een recept voor delfts blauw.
Ik had nog een heeeel oud pakje van Vingerling liggen, maar dat is nu op. Op de site van Vingerling vind ik de kleur niet meer.
Ik ben zelf al aan het mengen geweest, maar is altijd net niet de kleur.
Een recept is heel welkom
gevraagd

6 antwoorden

  • Ingrid, ik kan je niet aan een recept helpen. Zelf gebruik ik delfts blauw van Keramikos, die hebben het zowel als onderglazuur(poeder) maar ook als opglazuur(poeder).
    De onderglazuur geeft een mooi resultaat.
    Rob
    beantwoord
  • Ingrid,
    Op een ondergrond van ongebakken dekkend wit tinglazuur kan u kobalt-acetaat aanbrengen. Dit zijn roze kristalletjes, oplossen in water en met penseeltje aanbrengen. Om goed te zien wat waar u mee bezig bent, wat oostindische inkt onder mengen. Opgepast, dit is een sterk pigment, maar u kan naar believen aanlengen met water. Zeker eerst proefjes maken. U kan ook werken met blauw opglazuur.
    Kobaltacetaat gebruikt men nog steeds in portugal en Spanje. Hebben ze van de Nederlanders geleerd, liet ik me zeggen. :-)
    beantwoord
  • Ik ga direct kijken, en vriendelijk bedankt voor de tip
    Ook het recept ga ik uitproberen ( is toch altijd het leukste). Even de kelder ingedoken en nog een stoffig potje kobalt-acetaat gevonden.

    beantwoord
  • Als je met cobaltoxyde op tinglazuur tekent wordt het na bakken blauw. Met antmoonoxyde zou het geel moeten worden maar dat lukt mij niet; Na het bakken is waar de antimoon zat het glazuur weg. Waarschijnlijk moet er nog iets bij om het mooie geel te krijgen. Is er iemand die daar een recept van heeft? of een tip?
    beantwoord
  • Dag Leo,
    antimoonoxide geeft in combinatie met lood de kleur Napels geel.
    De verhouding weet ik niet, ik werk bij voorkeur niet met lood en zeker niet met antimoonoxide.
    Lood is een stapelgif en antimoonoxide is erg giftig.
    0,1 gram van dat spul is dodelijk.
    Oppassen dus.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Leo, is het niet beter met kant-en-klaar pigment te werken ? Waarom het moeilijk én giftig maken ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.