ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > slijtage lusters

Hallo allemaal,

Misschien kan iemand mij vertellen hoe het kan dat er beelden buiten staan die voorzien zijn van lusters.

Ik zou graag kleine accenten aanbrengen van goud- of zilverluster op mijn beelden die buiten moeten staan.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wanneer ik de delen waarop het lusterglazuur aangebracht is na voltooiing met een jachtlak insmeer zou dat iets zijn???.

Gevelstenen maar ook onderdelen van monumenten rijkelijk versierd met gouden ornamenten??? Deze kunnen ze toch ook niet ieder jaar een nieuwe gouden laag geven. Ik begrijp polychromeren is een ander verhaal, maar gaat hier over de gouden laag ook nog een extra beschermlaag. Zo ja weet iemand wat??
Alvast bedankt wanneer jullie mij iets verder zouden kunnen helpen. Marianne

6 antwoorden

  • Marianne, werk voorzien van luster kan je wel buiten zetten.Gevelstenen versierd met goud zijn vaak niet van luster maar van verf met goudpigment, deze verf is gevoeliger voor de UV straling in het daglicht dan lusters.
    Rob
    beantwoord
  • Dag Marianne,
    Buiten wordt ook veel gewerkt met bladgoud, dat is niet hetzelfde als lusters.
    Niet alle lusters zijn buiten houdbaar, mat name rakulusters van zilver en koper oxideren snel.
    groeten
    hans
    beantwoord
  • Hallo Hans en Rob,

    Misschien een stomme vergelijking maar borden en mokken met een randje goudluster veelvuldig in de vaatwasser dan verdwijnt dit na verloop van tijd toch?. Waneer ik mijn werk voorzie van goudluster en dit in de regen staat. Is dit dan niet vergelijkbaar. Gr. Marianne
    beantwoord
  • Marianne, zolang men daarboven geen vaatwastabetten meesturen zal dit nog meevallen, denk ik. :-)
    beantwoord
  • Je weet maar nooit Lucien, ze zullen daarboven toch ook wel eens de vaat doen. Groeten Marianne en iedereen bedankt voor de moeite
    beantwoord
  • :-) Zolang ze maar rijstpap eten uit KERAMISCHE bordjes kunnen we daar mee leven, he Marianne?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.