ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > zinkchloride

Klinkt als gevaarlijk, maar wie kent het en gebruikt het in de keramiek?
gevraagd

6 antwoorden

  • Dag Marrie,
    Ik heb nog niet eerder van gehoord. Voor keramiek zal het denk ik niet fijn werken. het zal uiteen vallen in zink en chloor, met als gevolg dat er chloorgas uit je oven komt. dat is niet gezond.
    De meeste chlorides zijn ook nog giftig, dus wat zou je ermee willen ?
    Misschien weet Lucien nog een leuke toepassing :)
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Marrie, ik heb dezelfde bedenking als Hans. Erbij komt nog dat het een heel onstabiele vorm van zink invoeren is. Het kan worden gebruikt, maar zal hetzelfde probleem geven als boorzuur. Deze water-oplosbare grondstoffen worden net om die reden 'gefrit'.
    beantwoord
  • Dag Hans, Lucien.
    Tot gisteren had ik ook nog nooit gehoord van zinkchloride.
    Eigenlijk vraag ik deze informatie niet voor mezelf maar voor een goede vriend.
    Het is niet de bedoeling om dit te gaan gebruiken in een glazuur.
    Het is de bedoeling om dit te gebruiken in de reductie/opvangbak na de raku stook. Hoe en in welke vorm proberen we ook nog achter te komen.

    Zoekende op internet kwam ik zinkchloride tegen als dat het ook gebruikt zou kunnen worden in het zelf brouwen van bier....
    Dan blijkt dat het in het verleden tevens gebruikt werd voor tatoeages maar in sommige gevallen lidtekens achter liet.
    Gelukkig heb ik niets met bier en niets met tatoes maar uitgaande op bovenstaande is het misschien mogelijk om bepaalde reacties te krijgen tijdens de reductie en men neemt natuurlijk beschermende maatregelen i.v.m. gassen.
    Vandaar dat ik dus benieuwd was of iemand het spul kent.
    beantwoord
  • Eerlijk gezegd Marrie, ik zou niet weten wat voor effect dit zou teweeg brengen tijdens secundaire reductie. Zink is een kleurloos aardalkalie, maar in het glazuur werkt het wel in op de kleurvormende mineralen. Wat wel effect heeft zijn kleurvormende zouten ( chloor en nitraat ed ) onder zagemeel of houtkrullen mengen, maar met zinkchloride zie ik dit niet gebeuren. Ben wél benieuwd als uw vriend dit alsnog wil testen. Baat het niet, schaden ook niet ( zolang hij zijn adem inhoud :-)
    beantwoord
  • Vóórdat er ook maar enige vorm van experimenteren aan de orde is, moeten we eerst het spul nog in handen zien te krijgen. In ieder geval bedankt Lucien, Hans, voor de goede raad en ik geef deze informatie even door.
    Vandaaruit hoor ik dan vanzelf of ik de zoekactie kan staken of dat ik voor hem nog even gezellig verder zoek.....
    beantwoord
  • Het klinkt niet alleen gevaarlijk, het is ook gevaarlijk.
    Zoekactie wordt hierbij gestaakt.
    Wordt gebruikt in chemische laboratoria en mogelijk met een erkende LAB licentie te verkrijgen voor bepaalde bedrijven.
    Waarschuwing van safetydatasheets: hartstikke slecht spul om binnen te krijgen.
    Zéér slecht voor het milieu.
    Wéér wat bijgeleerd en leren is aangenaam.
    Het onderwerp zit vol met waarschuwingen dus: discussie gesloten.
    Gewoon NIET DOEN.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.