ALGEMEEN > Kleien voor beginners > gat maken in biskwie of gebakken klei?

Graag zou ik willen weten hoe je het beste (zonder dat de klei gaat brokkelen) een gaatje (4 mm) kan maken in ongebakken of gebakken vorm die al droog is (ben vergeten het erin te maken toen klei nog leerhard was).
En kan het beter in gebakken of ongebakken?
Ben benieuwd!
gevraagd

10 antwoorden

  • ik ben dat ook eens vergeten en heb toen heel voorzichtig met een rond vijltje het gat gemaakt. je maakt eerst een putje door je vijl rond te draaien totdat je er helemaal door bent. Maar voorzichtigheid is wel geboden als je bijna door bent, niet al te veel druk zetten dan. Ik had het gat gemaakt dat het werkstuk nog niet gebakken was, dan is de klei wel kwetsbaarder maar ook minder hard, denk dat het na het bakken niet zo makkelijk lukt met een vijltje.
    succes
    beantwoord
  • een gat maken gaat natuurlijk het best in de nog verse klei (houd rekening met krimp) in klei die al gedroogd is kun je het best heel voorzichtig met een heel scherp voorwerp (bv priem oid) een gaatje boren, in klei die al gebakken is kun je met een dun boortje (steen) een gaatje boren, en dan eventueel steeds iets groter.
    maar altijd......voorzichtigheid geboden.
    succes
    beantwoord
  • Hallo Marga,

    Als de klei droog is kun je met een heel dun scherp boortje, dat je tussen duim en wijsvinger heen en weer draait, nog prima een gaatje boren.
    Niet te hard drukken.
    Succes!
    beantwoord
  • Met een Dremel of gelijkaardig toestel van ander merk(sneldraaiend multifunctioneel machientje)kan je zeer gemakkelijk en mooie gaatjes maken in gedroogde of gebakken klei.
    Gedroogd: met een gewoon metaalboortje.
    Bisquit gebakken: met een steenboortje diam 4 mm (andere passen niet in houder) of een degelijke diamantboortje van het merk Dremel.
    Terzijde: Ik maak in lederharde klei perfect ronde openingen van verschillende diameters met een klokboor. regelmatig aan spotprijzen te krijgen in Aldi of Lidl. Kleinere diameter met een vochtig gemaakt rietje.
    Groeten, Willy
    beantwoord
  • Willy, wat is een klokboor ???
    beantwoord
  • Is misschien een typisch vlaams woord, maar denk het niet omdat het zo in de folders van bovenvermelde winkels beschreven staat. Zal het proberen te beschrijven:
    Is een set van een 5-tal, in verschillende diameters, cirkelvormige metalen cilinders met onderaan zaagtanden. Je plaatst die op een boormachine en zo kan je perfecte cirkels uitzagen in houten planken, plaasterplaten, enz....
    Voor leerharde klei kan je het met de hand doen. De diameters gaan afhankelijk van de set van ongeveer 1cm tot 5 cm en kost in de vermelde winkels rond de 6 euro.
    Willy
    beantwoord
  • ahaaaa je bedoelt een zeven gaten(onze set is 7) boor............
    idd het zal een typisch vlaams woord zijn
    bedankt voor je uitleg.
    groetjes
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Maar nee, Willy bedoelt niet een 7-gaten-boor, maar een 5-gaten-boor. En dàt is andere koek. :-) Naar verluid zou het officiele woord voor zo'n ding nu "klokzaag" heten. Wat ze toch allemaal verzinnen tegenwoordig. :-)
    beantwoord
  • ja ja Lucien, de belgen hebben misschien aan 5 gaten genoeg, maar wij holanders willen er toch echt zeven '7!!!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste!

    Dank voor al jullie reacties, ik ga er mee aan de slag.
    In leerharde klei doe ik het met een klokboor (keukengereedschapje om klokhuis uit appel te verwijderen-helaas allemaal ongeveer dezelfde maat) of met hol steekgereedschap van keramikos (diverse maten) of soort schroefgereedschap ook diverse maten van keramikos.
    Nog even naar de lidl, dank allemaal, marga
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.