ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Engobe aanmaken

Ik ga als beginner een engobe aanmaken met kleipoeder en poederengobe. Maak ik dat met water aan en wat is de verhouding, Hoeft er verder niets meer aan toegevoegd te worden.
Ik hoop op veel tips
gevraagd

3 antwoorden

  • Hallo Anja, de engobe maak je met water aan. De hoeveelheid water is afhankelijk van hoe dik je de engobe wilt opbrengen. Bijvoorbeeld zou je de engobe spuiten dan dient het mengsel dunner te zijn dan als je de engobe schildert.

    Ik zou zeker niet beginnen met een grote hoeveelheid aan te maken. Op een fabriekstegel (die dient als palet) kun je wat poeder doen en dan met een pipet wat water toevoegen, en dit mengen met een kwastje. Zo kun je eerst wat proeven doen.

    Ook kan je wat fritte aan een engobe toevoegen, je hebt dan een sinterengobe wat de hechting verbeterd.

    Rob
    beantwoord
  • Hoeveel kleipoeder moet ik toevoegen of is dat ook naar eigen inzicht, als room ongeveer? Ik ga het gebruiken om mee te schilderen
    beantwoord
  • Vergelijk het met verf, is de verf te dik dan verdun je wat met water. Room zou kunnen, of ergens tussen vla en melk, zou ook kunnen wat de dikte betreft.

    Te dikke engobes kunnen los gaan laten tijdens het bakken, tenzij de engobe aangebracht is op leerharde klei inplaats van op biscuit.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.