ALGEMEEN > Techniek > bovenlaag laten scheuren?

Hallo, hoe kan ik de lap klei van ongeveer 1cm dik, nadat ik deze met een andere kleur engobe heb beschilderd, laten scheuren en breken. Met het uitzicht van een droge kleigrond. Ik wil de lap plat houden en de onderkant aaneen, dan kan ik er stukken uit snijden om te verwerken in een schaal. Heeft er iemand ervaring met deze werkwijze? In een bolle vorm heb ik dit reeds geprobeerd, maar ik wil het nu plat houden en de barsten zoals de dorre woenstijngrond.
Groetjes

9 antwoorden

  • Hoi Liliane,
    Probeer dit eens:
    Verhit de klei met een brander, een föhn zal denk ik niet voldoende warmte geven, pak het daarna in plasticfolie en rol het uit met een deegroller. Doordat de bovenkant gedroogd is zal deze bij het uitrollen gaan scheuren.
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Dat zal ik vanavond al eens uitproberen, een goede tip!
    beantwoord
  • wanneer het met een gewone fohn niet lukt kun je het proberen met een verfafbrander (fohnmodel) deze wordt veel warmer, gebruik hem zelf ook voor klei snel te laten drogen om bv van gipsmal te lossen.
    beantwoord
  • Ik probeerde ook al een tijdje dit effect te bereiken. Ik heb het gedaan met een klein gasbrandertje (eigenlijk voor de creme brullee). De plak heb ik eerst ingekrast met een mes, daarna heb ik het gedroogd met een brander en uitgerold onder plastic.
    Daarna heb ik het in een mal gelegd.
    Dit is alleen maar een experiment, ik wil het gaan gebruiken bij werkstukken opgebouwd uit plakken.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • En als je dit al hebt ingesmeerd met een engobe....
    Je hoeft het niet eerst in te krassen volgens mij, de hitte doet voldoende.
    Hanneke
    beantwoord
  • Nog een eenvoudiger manier:
    Strooi met een fijne zeef kleipoeder op een plak klei van dezelfde kleur of een contrasterende kleur. Leg er een plastiekfolie over en rol nogmaals uit. Hoe dikker de laag kleipoeder, hoe dieper de barsten. Laat het plastiekfolie een tijdje, zodat de poeder het vocht van de plak klei deels kan opnemen en zo beter blijft zitten. Folie verwijderen en de plak in de vorm leggen. U kan dit principe ook gebruiken op een gedraaide vorm. Draai een cilinder, gooi er kleipoeder tegen, al dan niet ingekleurd. Op dit punt niet meer de buitenkant aanraken. Duw al draaiend via de binnenzijde de cilinder open.
    beantwoord
  • Hoi LUcien,
    Ik ga dit zeker proberen!
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Gelukt, ik wist niet dat het zo gemakkelijk was. Als test heb ik een dik plakje uitgerold, dan twee verschillende slibs gebruikt, het ene is gietklei, het andere bone china gietklei. Dit heb ik er met het penseel dik opgelegd, in twee richtingen. Dan gedroogd met de haardroger, heel dicht bij het werk (mijn man was gaan lopen met de verfbrander), een paar minuten tot de slibs heel droog aanvoelden. Dan met plastiek en de rol erover in verschillende richtingen. Dat is net wat ik wilde, bedankt.
    Het werk laten scheuren is de volgende stap, maar eerst ga ik dit bakken. Met poederengobe of china clay bestuiven en dan uitduwen van binnen uit heb ik ook al geprobeerd maar nog geen foto.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Liliane,
    Herinner je die japanner niet die met die techniek een demonstratie heeft gegeven in Liedekerke, dit was de techniek!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.