ALGEMEEN > Techniek > patineren

Hoe kan ik klei die gebakken is (dus rood is) een brons gekleurde patine geven met zelf kleuren van acrylverf samenstellen?

3 antwoorden

  • Ik heb mijn gebakken werk ingesmeerd met donkere buitenbeits. De eerste laag laten drogen, daarna een tweede laag aanbrengen en op de nog vochtige beits wat bronspoeder strooien. Dit kun je met een doekje bewerken zodat het in de lager gelegen delen gaat zitten. Bronspoeder is er in verschillende tinten. Te koop bij zaken voor schildersbenodigdheden.
    Ik hoop dat je met deze informatie iets kunt. Succes.
    beantwoord
  • Beste Marlen
    Acrylverf vind ik persoonlijk niet zo "passend" op keramiek maar dit is nog geen antwoord op de vraag.

    Ik vind een acrylverf op keramiek een mogelijke eventuele oplossing (omdat er misschien verder niets meer om handen is) maar keramisch gezien vind ik het NIET bij keramiek horen.

    Mijn eisen behoeven natuurlijk niet voor andere mensen te gelden dus kan ik aangeven dat acryl verf het op papier, hout en keramiek goed doet.
    De goudkleur is te vermengen met een bruin of een rood of een groen of een mengeling van deze kleuren en al naar gelang zal er een bronskleur naar smaak verschijnen.
    Ook hierbij geldt nét als bij een glazuur, dat er proeven genomen moeten worden.
    Een ondergrond, uitgaande van een rode of een witte klei zal ook al weer verschillend zijn.

    Er zal op dit forum verder niet zo veel over een acrylverf te vinden zijn omdat dit een keramisch forum is. :-) Evengoed: geniet van je hobby!
    beantwoord
  • beste Marlen Veere ,

    Patineren kun je ook met ingekleurde Kapperol,
    dit is een boekbinderslijm ,deze kun je verdunnen met water.
    verhouding ongeveer 1:1
    Het ziet er melkkleurig uit,maar droogt transparant op.
    hierin kun je b.v. bronspoeder mengen en op een proefstuk aanbrengen.Het is best wel even uitproberen.

    vr.groet Tineke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.