ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Raku-gebruiksvoorwerpen

Ik heb gehoord dat je ook gebruiksvoorwerpen zoals theekopjes en eetschaaltjes in raku mag bakken. Klopt dat? Is dat niet onhygiënisch (vanwege het craquelé) of geeft het niet af?
Mag je rakugebakken stukken in de vaatwasmachine steken?
gevraagd

6 antwoorden

  • Hallo

    Ik zou het niet doen serviesgoed op rakutemperatuur bakken
    Je geeft hetzelf al aan in het craquele blijven voedingsresten achter en allerlei bacterien op den duur.ook de afgifte van niet opgeloste chemicalien zijn een gevaar voor de gezondheid.

    wees voorzichtig Frans
    beantwoord
  • Je hebt waarschijnlijk gelijk. Spijtig want het leek wel mooi...
    Bedankt!
    beantwoord
  • Volgens de lerares keramiek zou het geen schadelijke stoffen kunnen vrijgeven aangezien er geen zitten in dat glazuur. Maar ze denkt wel dat er in het craquele etensresten kunnen blijven zitten. Nochtans zou een keramieker (ik denk Fernand Everaert) theepotten gebakken volgens de raku-techniek verkopen. Je moet enkel de thee er enkele dagen laten instaan tot het theewater alle rookgeuren heeft opgenomen. Dan zou de pot gebruikt kunnen worden.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    beantwoord
  • Ik weet dat ed en ine knops theebekers gebruiken die ralu gestookt zijn. Misschien kan je bij hun meer info krijgen. Volgens mij hangt het van de gebruikte glazuur af of er schadelijke stoffen vrijkomen. Het mail-adres van ed en ine knops staat bij interessante links. In de vaatwasser verdwijnt het zwart door het agressieve wasmiddel dat voor een vaatwasser nodig is.

    henk
    beantwoord
  • Dank je wel!
    Ik stuur een mailtje naar hen en laat hier op het forum weten wat hun antwoord is.

    Ann
    beantwoord
  • Zoveel later... en nog geen antwoord.
    Ja, misschien willen ze hun beroepsgeheim niet verklappen.
    Moest iemand intussen het antwoord al weten, please laat iets weten
    Groetjes!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.