ALGEMEEN > Techniek > mantels en jurken in klei

Hai allen,
ik ben een beginneling. Zowel in klei als op de site :)
ik wilde graag weten met welke techniek ik het beste mantels, jurken e.d kan maken om mijn beeldjes te verfraaien.
m.b.v. welke materialen kan ik dit doen? plakken klei heb ik al geprobeerd, geeft geen verfijnd resultaat.
stofjes in gietklei o.i.d.??
gevraagd

3 antwoorden

  • Jose,
    Als het grote plakken betreft kan u best werken met een 'harp'. Leg het verkregen vel tussen twee vellen keukenfolie en rol verder uit. Regelmatig het plastic vel lostrekken en hernemen tot de gewenste dikte. Dan één kant folie verwijderen en het ander houdt het dunne kleiplakje bijeen, zelfs als u er stukken uit snijd.
    Als het om kleine plakjes gaat : Kwak een zachte bal kei op de werktafel. (ik heb een blauwsteen-werkblad en een 'eterniet' werkblad). Snij met een 'gitaarsnaar' deze homp klei van het tafelblad. Wat achterblijft is een zeer dun plakje, wat u in een ruk met een 'chinees' breed plamuurmes van het tafelblad steekt. Dit vergt wel wat oefening. Maar u hebt gelijk een 'gedrapeerd' stukje 'stof' gemaakt op deze wijze, zonder gepruts.
    beantwoord
  • U kan ook met een stuk stof, kant, hout, plastiek, enz... een dunne plastiek ertussen of gewoon op de stof, dan erover rollen met een deegrol of gewoon indrukken. Dit dan in reepjes of lappen verwerken. U kan ook van draad, katoen een mantel maken, heel grof, dit in de gietklei dompelen en op het werk draperen. Wat ook mooi is voor structuur, is de afdraaiklei, maar die moet je natuurlijk hebben. Die is dan lederhard en kan dadelijk met slib op het werk worden geplakt.
    beantwoord
  • Bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.