ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > engobe-recept

Ik weet dat het ideaal is om vandezelfde klei een engobe te maken maar... ik heb nu van verschillende kleisoorten (kleur, chamottekorrel en %) werkstukken gemaakt die ik met engobe wit en zwart wil bewerken. Nu zou ik eens graag willen weten waar jullie mee werken als je niet van je klei de basis voor jullie engobe's maken. Een goed recept voor wit en zwart zijn bovendien ook welkom. Groetjes Sonja

4 antwoorden

  • Sonja, Deze gegevens zijn niet voldoende hier een antwoord mét recepten op te geven. Is dit voor op reeds gebakken klei of ongebakken klei en op welke temperatuur wil u gladbrand stoken? Indien dit op reeds gebakken klei en op aardewerk gladbrand is, kan u een glazuur-recept Mat-wit of Mat-zwart voor steengoed gebruiken. Dit gaat op aardewerk werken als een engobe. Voor steengoed-gladbrand is dit weer een ander verhaal, net zo voor ongebakken klei.
    beantwoord
  • Inderdaad ! Ik had moeten aangeven dat het voor ongebakken klei is .Het wordt uiteindelijk op 1050 gebakken. Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja, Dan hangt veel af van de krimp van die klei. Om die reden vertrekt men meestal met de gebruikte klei. Indien u een wit engobe wenst en u gebruikt een crème-rood-of donkerkleurende klei moet u wel met een witte basis vertrekken, zoals bv. witbakkende klei of een wit-mat steengoedglazuur met grote krimp. (zie krimpglazuren) of met een donkerbakkende klei en daar zwart pigment aan toe voegen, of een zwart-mat steengoedglazuur. Proeven en bijsturen zal wel nodig zijn.
    beantwoord
  • Zo, ik kan inmiddels een beetje antwoord geven op mijn eigen vraag. Ik wilde dus weten welke algemene "producten" men kan gebruiken om een eigen engobe te maken die voor verschillende kleisoorten gebruikt kan worden. Ik wist wel dat een combinatie van witte westerwalder klei en kaolien mogelijk was (50/50 met een percentage keramisch kleurpigment). Dit heb ik dan ook uitgeprobeerd op zowel een rode als een witte klei met verschillend chamotte percentage. Het eerste resultaat na biscuitbak is positief.
    Volgens mij zijn er nog meer mogelijkheden om tot een "algemeen" engobe te komen.
    Groetjes Sonja
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.