ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur voor olielampjes

Hallo allemaal! Wie kan mij helpen? Ik heb olielampjes gedraaid van steengoedklei en deze biscuit gestookt op 1020 gr. Vervolgens geglazuurd met aardewerkglazuur en gestookt op 1060 gr. Het glazuur craqueleert niet (althans niet zichtbaar of hoorbaar). Na een paar uur lampolie in het lampje, lijkt het of de olie dóór de glazuurwand heen "zweet". Wat is er fout gegaan? Moet ik olielampjes hoger stoken zodat de klei beter gesinterd is? Is het glazuur misschien tóch gecraqueleerd, of is er nog iets anders wat ik over het hoofd heb gezien?
gevraagd

17 antwoorden

  • Hallo Magda,
    Een goed 2010 toegewenst.
    Beter is het om steengoedklei met een steengoed glazuur te stoken op 1225C - 1260C dan ben je er vanaf, want de scherf is dan dicht gesinterd.
    Fred
    beantwoord
  • Magda kijk eens op deze link: oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=12784#12968
    Frans
    beantwoord
  • Dank je, Fred en Frans, voor jullie snelle reactie. Enne... ook een voorspoedig 2010 toegewenst :-)!
    Bedankt voor de link naar het onderwerp. Ik meende al dat ik er eens over gelezen had, maar zelfs met de zoekfunctie kon ik het niet terugvinden.

    Ik begrijp uit alle reacties daar, dat het probleem niet helemaal te voorkomen is, zelfs niet met steengoed gebakken keramiek.Mijn lampjes hebben trouwens ook een los liggende lontgeleider, die in een soort
    'kommetje' ligt, dus geen lekkage daar. Ik zal met de lampjes die ik heb gemaakt eens proberen of de lijnzaadolie helpt, en bericht dan wel hoe mijn ervaring is. En voor de volgende keer alles steengoed bakken...
    beantwoord
  • Dank je, Fred en Frans, voor jullie snelle reactie. Enne... ook een voorspoedig 2010 toegewenst :-)!
    Bedankt voor de link naar het onderwerp. Ik meende al dat ik er eens over gelezen had, maar zelfs met de zoekfunctie kon ik het niet terugvinden.

    Ik begrijp uit alle reacties daar, dat het probleem niet helemaal te voorkomen is, zelfs niet met steengoed gebakken keramiek.Mijn lampjes hebben trouwens ook een los liggende lontgeleider, die in een soort
    'kommetje' ligt, dus geen lekkage daar. Ik zal met de lampjes die ik heb gemaakt eens proberen of de lijnzaadolie helpt, en bericht dan wel hoe mijn ervaring is. En voor de volgende keer alles steengoed bakken...
    beantwoord
  • Magda,
    Steengoedklei stoken op steengoedtemperatuur is niet steeds de oplossing. Om steengoedklei water/oliedicht te maken, moet u hoog genoeg stoken. Indien dit niet hoog genoeg gestookt is zit u met hetzelfde euvel als aardewerk dat niet hoog genoeg gestookt is. Maw. het probleem gaat u daardoor verleggen. Probeer eens aardewerkklei op zijn maximum aangegeven temperatuur te stoken en te pendelen op deze max.temp. U moet dan wel uitkijken naar glazuren van deze max.temperatuur. Het is mogelijk dat u dan net iets boven de 1100°C zit. Deze grens is belangrjk, gezien het aanwezige calcium dan gaat sinteren en de klei waterdicht zal maken. Als u dit mechanisme niet helemaal begrepen hebt, laat het me weten. Dit is een zeer belangrijk principe waar iedereen wat aan heeft.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Ik begrijp geloof ik wel wat je uitlegt, maar heb dan de volgende vraag: ik draai alleen maar met steengoedklei, de K118 of van Creaton de... ik meen 284? en stook dat meestal op aardewerktemperaturen tot 1060 gr. Ik denk tenminste dat dat steengoedklei is, omdat de max. temperatuur die op de verpakking vermeld wordt, 1260 gr. is. Heb ik dat goed, of niet? En is aardewerkklei dan klei dat zijn max. temp. lager heeft liggen? Of kan ik ook de klei die ik gebruik stoken op de max. aarderwerk temp. + pendel zoals jij zegt, en dan verwachten dat het water- en oliedicht is? Dat lijkt dus niet zo te werken als ik jouw verhaal nalees.
    Ik gebruik deze klei, omdat ik ook gebruiksgoed maak dat in de oven moet kunnen en dus de temperatuurschok moet kunnen opvangen zonder te beschadigen.
    Ik wist niet dat er zo'n verschil was in soorten draaiklei, heb me daar nooit zo mee bezig gehouden. De enige klei die ik heb met max. aardewerktemperaturen is voor handvormen, rood en zwartbakkend.

    Als ik dus met dezelfde klei wil blijven draaien om olielampjes te maken, zal ik dat op de max. aangegeven temp. moeten stoken, zeg 1260, en dan moeten pendelen? Hoe lang pendelen? En ja, een ander glazuur zoeken.
    beantwoord
  • Magda,
    Grosso modo bestaat glazuur/klei uit drie delen: de smelters, de glasvormers en de elementen die deze twee verbinden, dit om het eenvoudig in beeld te brengen.
    Steengoedklei onderscheid zich van aardewerk klei door een duidelijk mindere aanwezigheid van smelters. Er zitten verschillende smelt-elementen in klei/glazuur en doen stapsgewijs mee aan dit smeltproces. De eerste fase is 'verharden', maar dan is deze klei, al dan niet steengoed, nog niet water/olie-dicht. Na wat hoger stoken zijn er weer enkele van die 'smeltstoffen' die in actie treden tot er, tweede fase, een sintering plaats vindt. De poreusheid is dan nog amper 1 à 2 %. Volgende fase is het smelten van de klei/glazuur. Dit proces is gelijk met klei, zowel als met glazuur. Als er op de verpakking max. 1260°C staat, wil dit zeggen dat de fabrikant dit als garantie aanduid, maar is nog niet de max. temperatuur. Alles hangt af in hoeveel tijd deze klei gestookt is. Daarom gaf ik reeds aan: pendelen, dit om temperatuur en tijd vol te maken.
    beantwoord
  • Magda,
    Om keramiek aan thermische bloot te stellen is de belangrijkste factor hierin het meest belangrijke element in klei : Aluminiumoxyde. Hoe hoger dit percentage, hoe thermisch-schokbestendiger. Dit element is een 'binder' tussen smelter en glasvormer. Klei met een hoog Al²O³-gehalte heeft geen last van de zogenaamde kwartssprong. Is ook verantwoordelijk voor een lang stooktraject en maakt de klei sterk. Ovenvaste klei is klei met veel aluminiumoxyde en is ook zeer plastisch.
    beantwoord
  • Lucien en ook aan allen op dit forum,alvast een heel creatief en gelukkig jaar toegewenst.
    Weet u soms wat het aluminiumoxide-gehalte is van Fuchs klei met korrel 0,02?
    Carla
    beantwoord
  • Carla, Fuchs heeft een hele rits aan samenstellingen. De korrelgrootte speelt hier geen rol in. Uw leverancier kent wél het Al²O³-gehalte van elke Fuchs-klei. Probeer anders eens op de website van Fuchs of die tabellen er op staan.
    beantwoord
  • Lucien,
    Met mijn oven gebruiksgoed heb ik tot nu toe geen problemen gehad, de klei zal dus wel genoeg alu.ox. bevatten, al kan ik dat nergens terugvinden. Dat was trouwens roodbakkende klei en ik begreep uit andere forumonderwerpen dat rode klei altijd meer smelters bevat door verontreiningen en het hogere ijzergehalte. Ik weet ook niet waar ik info over kleisamenstelling kan vinden, op internet lukt het niet, ik zal naar een producent moeten bellen denk ik?

    Ik heb trouwens geleerd dat klei altijd een kwarssprong maakt bij bepaalde temperaturen tijdens de stook en tijdens het afkoelen. Maar, zoals jij zegt: als de klei meer alu.ox. bevat heeft dat geen invloed op de klei. Moet ik dat zo interpreteren: door de verhouding van alu.oxyde t.o.v. kwarts in de klei is het verschil van de kwartssprong tijdens de stook meer of minder, en dus ook meer of minder bestand tegen temperatuurschommelingen?

    Voor wat betreft de olielampjes, ik heb ze in ongeveer 7 uur biscuit gestookt, 6 uur tot 600 gr. en vervolgens voluit tot 1020. De glazuurstook 4 uur tot 600 gr. en dan vol tot 1060, dat zal dus niet meer als 6 uur nemen. Voor een steengoedklei dus veel te kort. Ik zag dat op de verpakking max. 1280 gr. wordt aangegeven, dus de glazuurstook zal langer moeten duren. Kun je aangeven wat voor deze klei een goede temperatuur en juister stooktraject is en hoelang ik dan moet pendelen, om het zo goed mogelijk oliedicht te krijgen? Iemand heeft een hele lading besteld, en dan wil ik wel graag iets goeds afleveren, toch?!
    Ik heb trouwens de olielampjes ook van binnen geglazuurd. Zijn dan én het glazuur én de klei niet voldoende uitgesmolten? Hoe kan het anders dat uitgesmolten glazuur zonder craquelé toch poreus blijkt te zijn? Heeft dat ook met de tijd van het stoken te maken, evenals bij het kleiverhaal? In de eerdere forumdiscussie hierover las ik dat men olielampjes niet glazuurt aan de binnenkant. Als het goed wordt gestookt ik dat dus niet nodig? Heb je dan geen gevaar op barsten omdat de geglazuurde kant anders/minder krimpt dan de ongeglazuurde kant?

    Nog een vraagje: Is het nooit goed om steengoedklei op aarderwerktemp te stoken, of is dat afhankelijk van het doel waarvoor je iets maakt?
    alvast bedankt voor je uitleg, groet, Magda
    beantwoord
  • Magda,
    Een hele hap om te antwoorden.
    Bisquitstook is voldoende tot 950°C. Ook voor steengoed.
    Glazuurbrand tot 1060°C moet minstens 7 uur totaal bedragen. Een half uur pendelen is zeer gunstig. Het is niet omdat u op 1060°C hebt gestookt dat u de klei hebt gesintert. Als de klei niet gesintert is zal er steeds lekkage zijn. Het glazuur zal hier weinig aan veranderen. U moet eerst uitzoeken hoe hoog u het bisquit moet stoken tot zijn sinterpunt. Dit wordt dan de temperatuur glazuurbrand. Als de bisquit geen water meer opneemt hebt u dat punt bereikt. Als het bisquit gaat vervormen, zit u te hoog in temperatuur. Dan pas weet u welk glazuur voor welke temperatuur u moet gebruiken en stoken. Deze regel is gelijk voor steengoed. U kan steengoed op aardewerktemperatuur stoken, maar dan zit u met een poreuze en breekbare scherf, te vergelijken met Raku.
    Raku wordt ook met steengoedklei gemaakt en is dan zeer poreus en wel schokbestendig. Als u ijzerhoudende klei gebruikt met te weinig aluminium, is deze niet schokbestendig. Aluminium heeft de eigenschap de gebakken scherf elastischer te maken, dit in tegenstelling tot kwarts. Het is de vije kwarts die breuk bij de kwartssprong maakt. U weet ook dat alumiium gemakkelijk de warmte snel verdeeld en er geen koud-warme zijde ontstaat. Ook Raku-klei moet vooral veel aluminium bevatten om deze thermische schok op te vangen. Is daar sprake van het probleem met kwartssprong? Nee toch? en daar wordt in 30 minuten 1000°C gehaald. Beschouw glazuur nooit als een verzegelaar. Als ik nog iets vergeten ben, laat het me weten.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, ik heb het duidelijk. Ik zal proeven moeten doen als ik de sintertemp wil vaststellen. Vervolgens lang genoeg stoken en pendelen.
    Als ik met mijn volgende lampjes klaar ben enze heb getest, zal ik berichten hoe het is geworden en wat ik heb gedaan.

    Groet, Magda
    beantwoord
  • Magda,
    Ik denk nog een vraag niet te hebben beantwoord, nl. of eenzijdig glazuren de scherf zou kunnen barsten. Het zit zo dat als de scherf nog niet aan zijn sinterpunt gekomen is, deze nog verder kan krimpen. Het glazuur gaat dan wél aan die kant de scherf laten sinteren omdat daar ook meer smelt-elementen in zitten en zo de scherf door deze 'bufferzone' lichtjes gaat krom trekken, krimpen aan de glazuurzijde. Dit is niet met elke glazuur zo, maar wel bij glanzende glazuren, gezien die het grootst mogelijke smelt-traject gemaakt hebben.
    beantwoord
  • Dus om ongelukjes te voorkómen zal ik het toch maar dubbelzijdig glazuren, dan kan het gelijkmatig sinteren, aangezien ik een glanzende glazuur gebruik. Bedankt!
    beantwoord
  • Hallo allemaal,
    Na de vorige discussie, nieuw olielampjes gemaakt, deze keer op steengoed temp. gestookt met steengoed glazuur: geen lekkage, geen olie zwetende wand.
    Bedankt een ieder voor de reacties en tips en goede raad.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Magda, mooi werk. Leuk te vernemen én te zien dat u uit de problemen bent.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.