ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietporselein inkleuren met oxides

Heeft iemand advies voor het inkleuren van gietporselein met oxides?
Ik heb geprobeerd om gietporselein (david leach - kant & klaar) in te kleuren in de massa met 0,75% CoO en 10% rood ijzeroxide. Probleem is dat de vloeibaarheid volledig verdwijnt. Kan ik een product toevoegen om de vloeibaarheid te vergroten?
Bedoeling is om na het bakken een donker aubergine te bekomen dat geglazuurd kan worden.

5 antwoorden

  • Als ik het goed begrijp verdwijnt de vloeibaarheid van het gietporselein en is deze niet meer te gieten.Water en /of waterglas zou kunnen worden toegevoegd om te verdunnen, maar dit kan ook riskant zijn.Je zou een proef kunnen doen met een kleine hoeveelheid gietklei.

    Een andere mogelijkheid is een kleine hoeveelheid gietklei te nemen ,oxide toevoegen ,en deze als een engobe op het gegoten product aanbrengen d.m.v. kwast of spuit.

    Rob
    beantwoord
  • Ik help haar bij dit kleuren van gietklei.
    Er kan geen waterglas of dollapix meer bij gedaan worden. Het helpt niet om terug vloeibaar te maken.
    Ze wil er geen engobe van maken , maar de massa inkleuren en daarna kunnen gieten.
    Niemand ervaring mee?
    beantwoord
  • Wij hebben ook gietklei ingekleurd. Maar de klei moest nog helemaal klaar worden gemaakt was dus niet kant en klaar. We deden de kleurstoffen eerst in het water en daarna de kleipoeder pas. Werkte prima.
    In jullie geval is het misschien mogelijk eerst de klei dunner te maken met waterglas of dolapix o.i.d.
    en dan pas de kleurstoffen toe te voegen. Eventueel als een papje.
    succes Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans,

    Dat gaan we eens proberen. Zelf de gietporselein maken en eerst de kleuren in water mengen. Gebruikte jij pigmenten of oxides om te kleuren? Want volgens mij zit daar ook verschil op.

    groet, Kris
    beantwoord
  • In onze klei ging voornamelijk ijzeroxide Kris

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.