ALGEMEEN > Foto op keramiek, transfers etc. > Keramiek transfers

Beste Keramiekers,
Wie wil mij uitleggen hoe men met een kleur- of lazerprinter transfers kan maken om op keramiek te bakken op 750+/- 800. Wat (grondstoffen, producten) en waar aan te kopen: folie,kleurstoffen, enz...
Graag duidelijkheid over stap voor stap. Neofiet in het maken van transfers.
Hartelijk dank, mijn mail: leona.willems@telenet.be
gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo Leona,
    Dat kan niet. Transfers moeten geprint of gedrukt worden met pigmenten voor keramiek, dat zit niet in een normale printer.
    Wat ik recentelijk geprobeerd heb is om met op tranferpapier (te koop bij Keramikos) iets zwart wit te printen op een laserprinter. Het is een beetje een technisch verhaal maar in deze toner zit ijzeroxide om de toner magnetisch op zijn plek te houden, voordat het op papier afgedrukt wordt. Juist dit ijzeroxide kennen we in de keramische wereld natuurlijk ook als kleurende oxide (roodbruin).
    Ik heb hierna de transfervel afgelakt (covercoat voor transfers ook bij Keramikos)
    Deze transfers heb ik zowel op leerharde klei als op biscuitstukken gedaan en gestookt op 1020 en 1140 graden. Dit lukt wel, maar het ijzeroxide hecht niet goed aan de scherf. Afgeglazuurd, maar dan verdwijnt de meeste ijzeroxide (weet iemand een transparant glazuur wat de ijzeroxide niet opneemt?)

    Ik ben nu bezig om eerst een engobe op de klei te doen met een beetje fritte, zodat het ijzeroxide hier hoop ik insmelt.
    Maar goed, dit is dus alleen voor roodbruine afdrukken.
    Groeten, Jose
    beantwoord
  • Het is zeker een interessant procedé wat je beschrijft, in ieder geval iets wat ik ook wil gaan proberen.

    Uit informatie die ik heb ingewonnen, maakt het uit voor de hoeveelheid ijzer in de toner, welk merk laserprinter je hebt. HP en Apple laserprinters springen er daarbij gunstig uit. Ook wordt er speciaal transferpapier voor aanbevolen;
    http://www.beldecal.com/laser_paper.html

    Eventueel is de transfer nadat die is ingebrandt, in te kleuren. Vage lijnen zijn na te trekken.

    Waar ik ook mee aan het experimenteren ben is het bedrukken van een transfer vel in grijs tinten op de injektprinter. Met onderglazuur + screenmedium trek ik dan de lijnen na, laat dit drogen en doe er dan covercoat overheen.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob, ik zelf laat het kopieren bij een copy-shop met een Oce printer.
    Het lukt me, ook met de fritte eronder nog niet om de transfers goed over te brengen, er blijven nog wat 'gaatjes' zitten die weggebrand zijn.
    Voor mijn eigen werk is dit eigenlijk wel interressant, ik maak werkstukken die met oude industrie te maken hebben, daar past het wel goed bij.
    Dat inkleuren van de transfer is ook een leuk idee. Ik hoop van de week met een paar werkstukken af te komen, dan kan ik over een paar weken het resultaat laten zien. maak ik gelijk een paar proeven met ingekleurde transfers.
    Jose
    beantwoord
  • Jose,ik ben zeker benieuwd naar het resultaat van je testen.Oneffenheden zou je kunnen bijwerken.Ik heb ook het transfer papier van keramikos,hier zit een soort in water oplosbare gomlaag op.Ik denk dat dit papier niet goed werkt met een laserprinter.

    Ik hoop een adres in Nederland te vinden waar ze transferpapier speciaal voor de laserprinter verkopen.

    Een goed idee van je om naar een copy-shop te gaan,dit kan een miskoop van een printer voorkomen. Zelf heb ik een brother laserprinter, en weet niet hoe het met het ijzergehalte van de toner zit.

    Inkleuren van éénkleurige transfers gaat vrij snel,het is een techniek die begin vorige eeuw bijvoorbeeld in serie met ansichtkaarten werd gedaan.

    Rob
    beantwoord
  • Ik ben begonnen met onderzoek naar de volgende methode;Ik maak eerst van een foto m.b.v. de schets optie in het fotoprogramma op de computer,een schets(dit om een foto om te zetten in lijnen).Het resultaat druk ik vervolgens af met een (laser)printer.
    Deze print draai ik om, en leg ik op een lichttafel(of hou hem tegen het raam met daglicht).Nu wordt het papier met de print doorschijnend ,en trek ik de lijnen van de print over op de achterkant van het papier met b.v. zwart onder- of opglazuur(potlood).
    Dit druk druk ik vervolgens af in/op klei of keramiek.
    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.