ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur pelt af

Hallo

Ik maak keramiekkralen en nu voor het eerst heb ik kralen waar de glazuur van afpelt.Ik had die ketting al meermaals gedragen en nu ze door iemand anders gedragen werd is het probleem begonnen. Zou dat ook aan parfum kunnen liggen die ze erop spuiten ? Weet er iemand hoe dat zou komen. Ik weet niet meer met welk glazuur ik ze gemaakt heb, want het was ergens op een hobbieclubje.
Groetjes Rita
Bijlagen:
gevraagd

3 antwoorden

  • Rita, vermoedelijk hebt u steengoedklei gebruikt en er aardewerk glazuur op gezet. Dit maakt dat er een te grote spanning tussen klei en glazuur ontstaat en mede doordat het steengoed nog veel vocht kan opnemen als dit op lage temperatuur is gebakken. Dit gaat dan uitzetten en krimpen, tot het glazuur gaat loslaten, gezien er zich nooit een bufferlaag heeft kunnen vormen. Aardewerkklei gebruiken < 1100°C.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor je reaktie. Ik weet dus eigenlijk niet wat ik gebruikt heb want in die hobbieclub geven ze je materiaal en heb je er eigenlijk zelf weinig controle over. Wat is eigenlijk het verschil tussen steengoed en aardewerk ? Ik gebruik meestal witte klei voor raku van bij Willems als ik thuis zelf bak. Ik vraag daar meestal ook raad, maar nu weet ik dat ik ook op de soorten moet letten.

    Groetjes Rita
    beantwoord
  • Rita, dan bent u op een goed adres. Erik Baeten zal u zeker goed adviseren. Eens op zoek te gaan naar een goed naslagwerk in de bib. moet u zeker doen om in de toekomst zulke ontgoocheelingen te voorkomen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.