ALGEMEEN > Techniek > na polijsten doffe plek

Hallo,
Het polijsten op een pot gemaakt van klei met fijne chamotte is goed gegaan, maar na het drogen is er een doffe plek ontstaan. Het lijkt een beetje op uitslag van zouten (uit de klei zelf). Mijn vraag nu, hoe kan dat ontstaan en wat kan ik ertegen doen? Kan ik zo'n plek nog wegkrijgen? De pot is nog niet gebakken, maar inmiddels wel droog.

6 antwoorden

  • Liebeth, als het een vorm van uitslag op de klei is zoals van zouten, ofwel met een zachte doek verwijderen ofwel niet aanraken en zo bakken. Het kan enkel het glimmen bevorderen. Deze zouten werken als smelter.
    beantwoord
  • De uitslag is er niet af te wrijven, maar misschien komt het na bakken inderdaad goed.
    Bedankt, ik ga het proberen.
    beantwoord
  • Als je met terra sigilata werkt om een fraai zacht glanzend oppervlak te krijgen heb je nooit meer last van doffe plekken. Bovendien kost het veel miner energie want je hoeft maar even te wrijven. Na ieder laagje met een bolletje clingfolie zonder plooitjes oppoetsen en dat is het! Een polijsthandschoen schijnt ook heel goed te werken.
    beantwoord
  • Ja, ik weet dat dat snel glanst, maar niet iedere kleisoort is geschikt om een Terra sigilata van te maken die mooi glanst en niet gaat afpellen. Wist ik maar waar die doffe plek door ontstaat, dan kon ik het misschien voorkomen.
    beantwoord
  • Liesbeth, als u het slib van de gebruikte kleidoor een zeer fijn glazuurzeef doet en dit over het lederharde werkstuk giet, ( dus niet droog, maar net handelbaar ) zal dit zeker niet loskomen na het bakken. Polijsten als deze sliblaag ( terra siggillata ) ook lederhard is zoals reeds is aangegeven. U kan deze slib ook nog extra met bv. ijzeroxyde inkleuren.
    beantwoord
  • Liesbeth, ik gebruik al jaren t.s. van witte en rode kleipoeder, die ik ooit heb gekocht om gietklei van te maken. Heb nooit afbladderproblemen gehad.
    Het is niet zo dat je persé de klei van je kleibody moet gebruiken. Je kunt er bijv. ballclay, al dan gemixed met kaolin , allebei lekker fijnkorrelig, voor gebruiken.Als je het met een brede kwast op een lichtbevochtigde ondergrond (plantenspuit) op brengt gaat het prima.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.