ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > sulfaten

Beste mensen,
heeft iemand ervaring met het stoken van sulfaten in de elektrische oven? Tot nu toe was ik in de veronderstelling dat het zeer schadelijk is voor de spiralen. Gelukkig heb ik nu ook andere geluiden gehoord! Maar ik vertrouw het niet helemal... Als de oven voor 1/5 gevult is met werk waarbij in de decoratie wat sulfaten gebruikt zijn, is de invloed dann te negeren? Of moet ik nog minder sulfatstukken bijvoegen? 1/10? Na hoeveel stook's krijg je last van aangetaste spiralen? En hoe merk ik dat? De stooktemperatuur ligt tussen 1220 en 1280.
Ik ben erg benieuwd of er collega's zijn die dit experiment aangedurfd hebben.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Maya
gevraagd

5 antwoorden

  • Maya,
    Strikt genomen zijn sulfaten (zouten ) altijd schadelijk voor de weerstanden. Waarom persé deze sulfaten gebruiken? Over welke sulfaten gaat het hier om de noodzaak deze te gebruiken ?

    beantwoord
  • Bedankt voor u vlug antwoord.
    ik wil het graag als ondergrondkleur op porcelain gebruiken. Ik heb zelf al proefjes met pigmenten gedaan om in de richting van het effect van de zouten te komen. Maar dat viel tegen! te weinig intens en de kleurkwaliteit te weinig vanuit de scherf. Is dit begrijpelijk?
    Als voorbeeld: ik ben erg onder de indruk van het werk van M.Ghosh, te zien in:
    Neue Keramik, juli/augustus 2009 op pagina 26 tot 28.
    Vriendelijke groeten,
    Maya

    beantwoord
  • Lucien, het gaat om cobalt-, ijzer- en kopersulfat.
    beantwoord
  • Maya,
    Dit zijn inderdaad ( intens ) kleurende sulfaten. Maar als u persé toch de weerstanden wil sparen an u ook eens proberen met de carbonaat- versie, zeker wat kobalt betreft. Als u daar nog enkele % fritte aan toevoegd gaat dit intenser kleuren. Instant colors zijn ook een optie. Geeft dit niet het beoogde resultaat moet je wel deze zouten gebruiken. Dit is dan een verantwoorde keuze. :-)
    beantwoord
  • Het idee met de fritte en de carbonaten ga ik zeker proberen.
    Ik neem aan dat instantkleuren hetzelfde zijn als kleurpigmenten.
    Bedankt Lucien
    Maya
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.