ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur loopt

Heb een proefje gedaan met onderstaand recept. Het is helemaal de kleur die ik had gehoopt maar het loopt. Wat kan ik hieraan doen?
61 mangaandioxide
23 kaolin
8 koperoxide
8 kobaltoxide
Groeten, Inez

11 antwoorden

  • Inez,
    Dit is wel naar mijn bescheiden mening een raar recept. Bent u zeker dat u geen foutieve overschrijving hebt gemaakt? Op welke temperatuur wenst u te stoken ? Zo op het eerste zicht moet dit een metalic-zwart/brons geven.
    beantwoord
  • Ja, Lucien, dat metallic klopt. Ik heb het recept uit "Het glazuurboek" van Stephen Murfitt. Het is inderdaad goudkleurig metallic.
    Vertel mij s.v.p. wat hier raar aan is, voor mij zijn alle recepten nog steeds even raar. Maar........ leer iedere dag meer. Ik had het op 1260 gebakken.
    Alvast bedankt,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, er zijn twee mogelijkheden. Lager stoken en zeker niet pendelen, of meer kaolien toevoegen. misschien wel het dubbel als u dezelfde temp. wil aanhouden.
    beantwoord
  • dit recept (zonder de kobalt) heb ik ook gebruikt. Ik stook op 1245, geen probleem, maar het mag zeker niet te dik worden aangebracht, (als je het boven iets dikker aanbrengt gaat het een beetje lopen, mooi effect)
    succes,
    beantwoord
  • Mie,
    Het kobalt zal wel de kleur kunnen wijzigen, maar niet het smeltpunt. Kobalt- en tinoxyde nemen nooit deel aan het smeltproces. Door meer kaolien toe te voegen wordt het smelt-praject groter ( minder snel aflopers ) en kan het glazuur dikker aangebracht worden. Er is niks lelijker dan een metallic glaze met "matte slijtvlekken ".
    beantwoord
  • Misschien kan je me nog vertellen wat het rare voor jou aan dit recept is?
    Voor wat ik er mee wil bereiken vind ik juist die matte vlekken er in aantrekkelijk.
    Hoeveel kaolin zou ik in dat recept nog toe kunnen voegen zodat het niet gaat lopen?
    Hartelijk dank voor al het meedenken.
    Inez
    beantwoord
  • Mie, ik zal jouw tip, iets dunner opbrengen en lager stoken zeker uitproberen.
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, wat ik raar vind is de verhouding kaolien versus kleurvormende oxydes. Lager stoken OF meer kaolien was mijn advies. succes.
    beantwoord
  • Ik ga het proberen, hartelijk dank voor je donatie van je kennis en tijd.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Hallo Inez,
    Het is geen raar glazuur dat je gebruikt maar het heeft wel een ongebruikelijk recept. Een overmaat aan mangaanoxide aangevuld met andere oxides zorgt ervoor dar de metalen uitkristalliseren. Dit effect verdwijnt als je probeert om het glazuur stabiel te maken. Mijn advies zou zijn om het glazuur dunner aan te brengen zodat er minder neiging is tot lopen. In de bijgaande foto heb ik een vergelijkbaar recept gebruikt op 1240 graden.
    N.B. Als er druppels op de ovenplaat zijn gekomen dien je deze grondig te verwijderen omdat die druppels zich door de ovenplaat heen zullen vreten bij volgende stookbeurten.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dag Michel, mooi werk, zeg! Wat bedoel je met het stabiel maken van glazuur? Ik heb mijn werkstuk inmiddels af. En inderdaad als je het heel dun opbrengt loopt het niet, het is helemaal geworden zoals ik bedoeld had.
    Helaas zijn er druppels op de ovenplaat gekomen bij het doen van de test.
    Hartelijk dank voor je reactie nog.
    Groeten, Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.