ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > crackle bevorderen

welke grondstof moet ik bijvoegen om in een glazuur de crackle te bekomen
gevraagd

8 antwoorden

  • Denise, craquelee ontstaat door een spanning tussen glazuur en scherf. Indien de samenstelling van het glazuur niet elastisch genoeg is dit op te vangen, ontstaan craqueluren. Men zou er hoog alkalische mineralen aan kunnen toevoegen, maar dan gaat dit invloed hebben op het smeltpunt. Men zou er ook kwarts aan kunnen toevoegen, maar weer met smeltpunt-wijziging. Wat u kan doen is een glazuur-recept gebruiken dat voor dit doel en voor een bepaalde temperatuur geschikt is. Als u op aardewerktemperatuur werkt zou u met steengoedklei kunnen werken, gezien deze klei pas op hogere temperatuur gaat krimpen en u zo een kunstmatige spanning tussen klei en glazuur bekomt. Er bestaat dus niet iets als één grondstof die dit in de hand werkt, maar een complexe combinatie van grondstoffen. Ik hoop hiermee u geholpen te hebben.
    beantwoord
  • Lucien,
    Bedankt voor je snelle reactie,
    Ik heb een gekochte glazuur van keramikkraft (Aken)
    GG44 het is een craquele maar hij doet het niet
    ik probeerde dun ,zelfs dik te spuiten, met penseel ,maar hij craqueleerde niet (mijn vorige vraag was dus wat vaag) ik vroeg mij dus af of ik aan deze glazuur iets kan toevoegen ik heb ook 1050°en 1080° geprobeerd
    Op google heb ik ook gezocht maar ik zie nu dat ik
    Craquele verkeerd geschreven had
    beantwoord
  • Een alkali fritte toevoegen bevorderd de craquele evenals dik het glazuur aanbrengen.Een klei in combinatie gebruiken, en op aardewerk temperatuur bakken die eigenlijk bedoeld is voor een veel hogere temperatuur, zoals b.v de k123.

    Rob
    beantwoord
  • Denise, vooral niet dun aanbrengen. Probeer eens een ander type klei en herlees nogmaals mijn eerste posting. Er zal wel niks mis zijn met het glazuur. Kies voor een créme/witbakkende klei met een werktemp. max. 1200- 1240°C. Dit type op glazuurtemp. stoken. Deze klei zal nog genoeg water opnemen zodat het glazuren geen problemen kan geven. Nu is het enkel nog get glazuur dat kan krimpen. Als u lager stookt is het mogelijk dat de klei mee gaat krimpen en dan gebeurd er niks met het glazuur. Dik aanbrengen is gunstig. Niks aan toevoegen.
    beantwoord
  • Wat ook wel wil helpen is klei gebruiken met een hoog chamotte gehalte,zowel grote als kleine korreltjes.Als je de huid van het werkstuk dan mooi glad maakt met een dunne engobe,zie je niets van de steentjes.

    Ik denk dat de steentjes een ongelijke afkoeling onder de huid veroorzaken ,met als gevolg een stress die craquelure veroorzaakt.Zo gaf b.v. de k130 me meer craquelure met gewone glazuren dan me lief was.

    Rob
    beantwoord
  • Lucien en Rob
    Bedankt voor de uitleg het is me nu veel duidelijker
    Ik ga het uitproberen en laat binnenkort weten hoe het allemaal is verlopen
    nogmaals dank
    beantwoord
  • gebruik een glazuur met Nepheline Syenite en een sterk alkalische fritte(Fritte 1233) dit gaat sterk craqueleren als je het dus dik aanbrengt - opgelet met de oxides die je toevoegt die gaan ook het uitzettingscoëfficiënt beïnvloeden.
    Een craquelé recept basis zonder fritte op 1250°C
    Conish Stone 50
    KRIJT 30
    Kwarts 5
    Kaolin 15

    en voila, leuk om eens uit te testen !
    leen
    beantwoord
  • Dag Leen
    Bedankt voor je recepten
    Ik heb er ondertussen ook verschillende gevonden
    maar ik hou niet zo van hoogbak
    Een laagbak craquele die ik heb gemaakt
    65gr fritte(2495)
    25gr nepheline Seyenite
    10gr Kaolien
    0,5gr bentone
    Die ga ik nu uitproberen 1040° 1080°
    Groetjes
    Denise
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.