ALGEMEEN > Stoken > glazuurbrand

In mijn gasoven heb ik proefjes gestookt met botz glazuren. Helaas zijn de resultaten niet mooi geworden. Ik had de bisquitstook gedaan op 1050 graden. De glazuurstook heb ik 1060 graden gedaan. Nu heb ik begrepen dat het beter is om de bisquitstook tot 960 graden te doen zodat de glazuur beter kan invloeien in de klei.
Maar wat is een goed stookschema voor de glazuurbrand? Nu had ik de oven in 2 1/2 uur opgestookt naar de 1060 graden. (gaat vlot met de gasoven) Is dit te snel geweest?
gevraagd

3 antwoorden

  • Hallo Anita,

    Het ligt er aan wat voor gasoven je hebt, maar ook wat voor brander(s) en het aantal branders. Bij een gesloten systeem met een hoge snelheid brander zit vaak een ventilator/aanjager om op hoge -maar ook op een lagere - temperatuur te kunnen stoken hetzij in de vorm van reductie of oxiderend. Maar misschien heb jij wel een atmosferische brander(s) Ook kan het liggen aan de binnen maten van een gasoven en hoe zwaar de oven is gevuld met o.a. stapel materiaal en je geglazuurde werk, wat de tijdsduur van het stookproces betreft.

    Wat je biskwie (is vaktaal) temperatuur aangaat de 960C kan opzich geen kwaad, ga je hoger biskwie stoken dan kan de scherf zijn porositeit verliezen. Ook speelt de samenstelling van je klei massa een rol.
    beantwoord
  • Hallo Fred,
    ehh, ben maar een beginneling en blij dat ik de oven aan kan krijgen ;) Maar ik heb een roderveld piramide oven met 1 brander. De temperatuur regel ik met de luchttoevoerschuif op die brander en de hoeveelheid gas die ik doorlaat (via de brander) en als ik de 600 graden heb bereikt ga ik de druk opvoeren met de manometer(?)
    De glazuur proefjes hadden alle ruimte in de piramide en lagen ruim op de bodemplaat (op zand op triangels)
    Ik kan wel ronduit zeggen dat het mislukt is want kleuren en effecten zoals het plaatje van de glazuren beloofde waren totaal anders en gewoon niet mooi.
    beantwoord
  • Anita,
    Er is niks fout met uw oven, of er 1 of 10 branders het werk doen. U hebt wel te snel gestookt in verhouding tot de temperatuur. Temperatuur en tijd zijn aan elkaar gebonden zoals in de keuken. De oven op 200°C zetten en een huishoudbrood proberen bakken in twee minuten zal ook niet lukken. Doet men er langer over, kukt dit wél. Als u wil stoken in 2,5 uur, moet u hoger stoken, en dat kan ook, bv. tot 1080°C of 1100°C, dit naargelang de reactie van het glazuur. Als er op de verpakking staat : 106O°C, is dit aan 150°C/u. gemiddeld. Als er staat :1040°C - 1060°C, is dit maar de helft van het verhaal. Deze marge houdt rekening met een tijdsverschil als oorzaak een volle of halfvolle oven, gezien dit ook een tijdsverschil geeft.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.