ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Bariumcarbonaat

In veel interessante glazuurrecepten kom je bariumcarbonaat tegen. Nu schijnt dat verschrikkelijk giftig spul te zijn, en ik heb dan ook weinig zin om het te gebruiken. Theoretisch zou je het moeten kunnen vervangen door het niet of nauwelijks schadelijke bariumsulfaat, maar dat kom je vrijwel niet tegen. Rijst bij mij het vermoeden dat daar toch haken en ogen aan zitten, anders lijkt het mij logisch dat iedereen bariumsulfaat in plaats van carbonaat zou gebruiken. Weet iemand of, en zo ja welke, haken en ogen er zitten aan het gebruik van bariumsulfaat?

4 antwoorden

  • Alle sulfaten, dus ook bariumsulfaat, zijn zouten. Deze worden in glazuren vermeden, omdat ze bij regelmatig gebruik de metalen delen van de oven aantasten ( spiralen, ovenwand, thermokoppel, enz.)
    Groeten Jef
    beantwoord
  • Hoi Geert,

    Mijn ervaring is dat je met sulfaten ook veel glazuurfouten krijgt.
    Ten eerste maakt het je glazuur dik en moet je er dus veel water bij doen om het verwerkbaar te maken maar de concentratie van andere grondstoffen word daardoor veel minder.
    Ook veroorzaakt sulfaat wegtrekkers dus kale droge plekken in je glazuur.
    Een betere oplossing is volgen mij om een bariumfritte te gebruiken.
    Of vervang bariumcarbonaat voor strontiumcarbonaat dat is totaal niet giftig.

    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties, heel verhelderend.

    Ik denk dat ik het voorlopig maar op bariumfritte houd.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Beste Geert,

    Als aanvulling op alle kennis.
    Bariumcarbonaat is erg giftig maar het is geen stapelgif zoals lood.
    Wat je aan barium binnenkrijgt is na een dag of drie grotendeels weer uit je lichaam.
    Lood daarentegen zet zich vast en blijft lang aanwezig in het lichaam, tientallen jaren.

    met vriendelijke groet,

    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.