ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Kristal glazuren en zinkoxide

Is er wellicht iemand die enige ervaring heeft met het vervangen van gecalcineerd zinkoxide door zinksilicaat of zinkcarbonaat in "gewone" of kristal glazuren ?

3 antwoorden

  • Teus,
    Dit kan, echter houd er rekening mee dat zinksilicaat ook voor de helft uit kwarts bestaat. Zelfde voor zinkcarbonaat, maar het carbongedeelte gaat vervliegen, wat tot gevolg heeft u haast het dubbel hiervan moet gebruiken als vervanging van het zink-oxyde.
    beantwoord
  • Lucien, de implicaties van een ander molgewicht en samenstelling zijn me duidelijk. Maar het gaat mij erom of dit complicaties heeft voor kristalglazuren die meestal zeer veel zinkoxide bevatten. Hierin wordt vaak (altijd ?) gecalcineerd zinkoxide gebruikt. Ongecalcineerd zinkoxide geeft creacks in de ongebakken glazuur. Zinkcarbonaat doet dit enigszins ook en zinksilicaat is daarvan vrij. Wat ik niet weet is wat de implicaties zijn op het o zo gevoelige kristalvormings gebeuren. Ik vraag dus vooral iemand die ervaring heeft met deze (kristal)glazuren.
    beantwoord
  • Teus,
    Gelet op het feit dat u vertrouwd bent met glazuurberekenen en de rol van zink in kristalglazuren ga ik er van uit dat het meer een praktische vraag is in de geest van wat zinkcarbonaat doet met het aanbrengen van het glazuur en of dit ook 'creacks' vertoond. Tja, dat is wel iets voor keramisten met ervaring in deze materie. Succes ermee.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.