ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > overstoken op zelfde temperatuur of iets lager?

Ik heb een toren van 50 cm. hoog gestookt op 1200 graden. Met transparant glanzende glazuur van Keramikos, GG200 E, geschikt voor 1020 tot 1200.(ken samenstelling niet) Gekleurd met 10 % cobalt pigment. En aangemaakt met Pehatine-water Aangebracht met de kwast in twee lagen. Goede gedekt, kleur is prima geworden , maar hij glanst wel heel erg. Heb goede ervaring met opnieuw stoken op 1020 graden ( eerst verwarmen tot 200 graden) Nu wil ik de toren overstoken met andere blauwe, matte glazuur.
Mijn vraag is: weer op 1200 of misschien beter iets lager, b.v. 1150, of nog lager. Is de hechting dan beter en minder kans op afdruipen? Wie heeft hier ervaring mee? Graag reaktie. Tjalda.
gevraagd

6 antwoorden

  • Tjalda,
    Het glazuur GG20E heeft blijkbaar een lang smelttraject, evenwel heeft dit niet op de laagste temp. hetzelfde uitzicht dan op de hoogste temp.
    Elk glazuur begint als mat glazuur. Er zitten opdat moment nog elementen in die nog niet aan het smeltproces hebben deel genomen. Hoe hoger men stookt, hoe meer glans een glazuur krijgt, dit omdat er onderweg steeds meer elementen op het 'smelttreintje' springen. Uiteindelijk gaat elk glazuur eindigen als een glanzend glazuur, als men maar hoog genoeg stookt. In uw geval hebt u voor de eindtemperatuur gekozen wat dit glazuur betreft. Op deze max.temp. gaat dit glazuur ook beginnen vloeien, omdat alle elementen hierin gesmolten zijn. Als u enkele proeven op verschillende temperaturen uitzet, kan u kiezen welke resultaat u best bevalt. Zelf aan een kant-en-klaar glazuur gaan sleutelen zou ik afraden, gezien u niet weet wat er in zit, en er blind iets aan toe voegen geeft niet steeds het verhoopte resultaat.
    beantwoord
  • beste Lucien. Bedankt voor je uitvoerige antwoord, klopt met eerdere ervaringen, bij hoge stook meer glans. Maar deze toren is voor buiten bedoeld, wilde hem daarom zo hoog mogelijk stoken.
    Dat glazuurpoeder van keramikos is bijna op, ik wil dus de hele toren met totaal andere blauwe glazuur overstoken. Blijf ik met de vraag zitten of dat op een lagere temperatuur kan, mede met het oog op afdruipen. Wil jij of iemand anders nog eens meedenken?
    Bij voorbaat dank, Tjalda.
    beantwoord
  • Tjalda, als u boven de 1100°C kunt blijven is dat al een heel voordeel. Niet enkel het glazuur speelt een rol, maar ook het klei-sinterpunt. Als er geen water ergens in kan blijven staan hoeft u niet bang te zijn dit buiten te zetten. Het glazuur zal even goed hechten.
    beantwoord
  • Het antwoord op uw vraag is eenvoudig. Het werkstuk is al hoog gestookt geweest en er kan altijd een nieuw glazuur op worden aangebracht dat op lagere temperatuur wordt gestookt. Het is zelfs raadzaam niet dezelfde hoge temperatuur te stoken omdat de eerste glazuurlaag dan nog eens extra kan gaan smelten (=misschien zakken). Bak het matte glazuur vooral op de geadviseerde temperatuur, met de geadviseerde stooksnelheid (bv 1060 graden). Echter de ondergrond zal niet meer poreus zijn waardoor het aanbrengen van de nieuwe glazuurlaag wel lastiger zal zijn.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dag Michel. Bedankt voor je bericht. Ik vermoede wel dat een lagere temperatuur kan, wilde zeker weten dat de nieuwe glazuur toch vast smelt. Heb al eens ervaren dat de oude glazuur ging zakken, maar dat bleek een leuk effect te geven. ( En ik stook tegenwoordig met zand op de ovenplaat)
    Van te voren opwarmen tot 200 graden werkt goed, dan hecht de 2e glazuur makkelijker. Groeten, Tjalda
    beantwoord
  • Dag Tjalda,
    Als je een hooggestookt werk wilt overstoken op welke temperatuur dan ook, is het verstandig het werk eerst wat voor te verwarmen in je oven zeg zo'n 60 tot 80 graden. Je tweede of meerdere glazuurlaag zal dan goed hecjten aan je vorige gestookte glazuurlaag.
    Succes ermee, Netty Janssens
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.