ALGEMEEN > Klei - algemeen > fijne chamotte bakken

Hallo allemaal,

Ben een beginner en wil nu beeldjes gaan bakken. Ik wist alleen niet dat ze uitgehold moesten worden. Dat las ik net pas op internet. Fijn. En nu? Ik heb er een aantal die inmiddels al een paar weken staan te drogen. Ze zijn ongeveer cm hoog....Kan ik opnieuw beginnen of is er nog enige kans van slagen? Tips zijn welkom!
gevraagd

10 antwoorden

  • Als ze niet al te groot zijn, kun je ze makkelijk ook massief bakken.Een paar weken is dan ook best wel een redelijke droogtijd.Langzaam opbakken,zo rond de 50 graden per uur bijvoorbeeld.

    Je zou, maar dit kan best wel ingewikkeld zijn,er ook nog een mal van kunnen maken en ze dan later hol gieten.

    Mogelijk zijn ze ook nog droog uit te hollen,met een boortje of dremel.

    Rob
    beantwoord
  • Hai, dank je wel voor je reactie. Ik zag dat het aantal cm's was weggevallen. Ze zijn tussen de 15 en 20 cm hoog...... Mijn nieuwe beeldjes zal ik in ieder geval uithollen en van grove chamotte maken.....
    beantwoord
  • Sabrina, de hoogte is niet zo belangrijk, maar wel de dikte van het werkstuk. Als er geen delen zijn dikker dan 5 cm. hoeft u geen zorgen te maken. Grove chamotte gebruiken heeft weinig zin, integendeel, dit geeft meer mini-barstjes dan gunstig is. Het is de hoeveelheid ( < 1mm ) dat een rol speelt. Bij zeer plastische klei kan u rustig tot 40% toevoegen.
    beantwoord
  • Even een bedankje voor jullie goede adviezen: Alles is goed gegaan! Slechts 2 niet uitgeholde beelden hadden een minimaal barstjes wat ik simpel heb kunnen repareren, de rest is als een zonnetje gegaan! Waarbij ik dus inderdaad nu overtuigd ben dat ik gewoon met fijne witte chamottte verder kan blijven gaan. Ik heb er nu 6 gebakken, over 2 weken kunnen er weer 3 gebakken worden en ondertussen blijf ik gewoon aan het boetseren. Inspiratie genoeg en in de wetenschap dat het bakken goed gaat, kan ik niet meer stoppen! Nogmaals bedankt dus! Dit is één van de resultaten.....
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Sabrina, leuk te laten weten dat alles nu naar wens verloopt en het resultaat is zo te zien dan ook schitterend! Kan u ook even laten weten hoeveel percentage chamotte u gebruikt hebt ? Dit is ook leerzaam voor de andere forum-bezoekers, gezien de kant-en-klare broodjes doorgaans maar 25% chamotte bevatten.
    beantwoord
  • Hai Lucien, dank voor je compliment. Ik gebruik gewoon de kant en klare broden. Het is chamotte van 0.5 mm, (10 kg-pak) van het merk Ve-Ka, K-30000. Ik heb geen idee van het percentage, dat staat niet op de verpakking...
    beantwoord
  • Sabrina,
    VeKa kan je dat wel vertellen hoeveel er in zit, maar om echt optimaal resultaat te hebben mag je tot 40% in zijn totale hoeveelheid gaan. Zolang de klei nog plastisch te verwerken is, kan dit enkel helpen om barstjes te voorkomen. Het werkstuk gaat hierdoor ook vlotter drogen. Om deze chamotte toe te voegen maak ik die eerst wat vochtig als het zand op het strand. Dit helpt ook bij het doorkneden. Succes nog.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Dat grove chamotteklei meer barstjes geeft, heeft te maken met de korrelopbouw van deze chamotteklei. Het toevoegen van een deel fijne chamotteklei aan de grove chamotteklei zal de genoemde kleine barstjes aanzienlijk verhelpen. Met een goede opbouw van de korrelgrootte van de chamottes is het zelfs mogelijk om goed gladde oppervlakken te creëren zonder barstjes met korrels tot 5 mm doorsnee. In het verleden heb ik een eigen alternatief gemaakt voor het kalkhoudende sculpturemarl uit Engeland.

    Met groet van Michel Kuipers

    Met groet
    beantwoord
  • Net weer 3 beelden afgebakken: 2 kleine, 1 grote. Wel uitgehold dit keer. De grote is zo'n 30/40 cm hoog en doorsnee zo'n 25 cm. Grootste gedeelte heb ik uitgehold. Geen enkel scheurtje of andere nare 'bijwerkingen'. Ik heb ze eerst 4 weken laten drogen, dan langzaam de oven opgestookt. Vooral de eerste 200 graden langzaam oogebouwd. In totaal heb ik zo'n 8 uur gebakken. Dit werkt, dus dit zal mijn werkwijze blijven. Ik denk dat vooral de eerste droogperiode, en het heel langzaam bakken de keywords zijn....
    beantwoord
  • Sabrina, fijn te horen dat alles nu naar wens verloopt. Ik denk dat u dit 'mechanisme' beet hebt.
    Ik zou terloops ook aan Michel willen vragen welk nut u ziet in grove schamotte-klei ( > 2mm.) met uitzondering van eventueel esthetische reden ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.