ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > recept glazuur

Dag allemaal, graag roep ik jullie hulp weer eens op. 600stuks tegeltjes gemaakt van 5x5 met steengoedklei en zijn nu droog genoeg om de eerste bak:1é vraag op welke temperatuur doe ik dat het beste? Dan glazuren graag wou ik een groenachtig glazuur erop hebben glanzend,hiervan een goed receptje a.u.b. en op welke temp.de glazuur bakken (oxiderend).Voor het eerst ga ik mijn nieuwe oven gebruiken en heb een regelaparaat TC40. Hartelijk dank rosa

3 antwoorden

  • Hoi Rosa,
    het leuke van werken met klei is, dat je op ontdekkingsreis gaat en natuurlijk is het makkelijk om te vragen voor een goed recept , maar het leukste is om dat zelf te ontdekken doormiddel van proefjes, je kunt op het internet heel veel recepten vinden of zelf lektuur aanschaffen, bijv. een receptenboek verkrijgbaar bij keramikos en de slegte heeft ook boeken op dit gebied.Inieder geval stook je de tegels op 950 graden en langzaam opstoken tot aan de kwartssprong en daarna kun je wat sneller naar de gewenste temp.
    succes Skylge
    beantwoord
  • Hoi Rosa

    Zeg even welke kleur klei gebruik je?
    En de dikte van je tegeltjes.
    En hoe wil je de glazuur aanbrengen
    spuiten dompelen of kwasten?

    Misschien is een groene engobe en daarover een transparant glazuur wel een goede oplossing

    Frans
    beantwoord
  • Dag Frans,
    Mijn tegeltjes zijn nu 7mm dik en de andere 5mm, de dikste dienen voor een vloertje onder een kachel. De klei is steengoed max.temp.1300° en is licht grijs nu hij droog is. De kleur wil ik graag blauwachtig/grijs of blauwachtig/groen.
    Heb ze nog niet gebakken,moet de gruikaanwijzing van mijn oven nog een paar keer goed lezen voor de temp.regelaar een tc40.
    Bedankt frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.