ALGEMEEN > Klei - algemeen > van boetseer klei naar gietklei

Hoe kan ik van klei (Vingerling K 143-rood-chamotte) gietklei maken, is dit mogelijk, wat moet ik toevoegen en hoeveel??
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes

rens
gevraagd

1 antwoorden

  • De k143 ken ik niet,maar ik maak wel gietklei van b.v de k147 en de k123.Het kan altijd zijn dat aan een bepaalde boetseerklei iets is toegevoegd wat het maken van een gietklei bemoeilijkt.

    Bij bovengenoemde kleien ga ik als volgt te werk,voor een kleine hoeveelheid gietklei(1/2liter).De klei weken een nacht in b.v. een schoon leeg conservenblik van een liter,een deel van het water afgieten,de klei met staafmixer of roerspaan tot een pap mixen en een beetje soda toevoegen.

    Aangezien deze pap te dik is,probeer ik te verdunnen met waterglas(kijk hier mee uit dat je niet teveel gebruikt).Aangezien dit verdunnen niet met iedere boetseerklei met waterglas lukt,verdun ik vaak door een eetlepel alkali fritte toe te voegen.Let wel op,dit verlaagt het smeltpunt van de klei.Zou de gietklei te dun worden,voeg je weer klei bij.

    Rode gietklei tast je mallen meer aan.Om grote hoeveelheden te mixen is bij de bouwmarkt een staaf te koop die je op een boor kunt zetten.Een huishoud staafmixer kan gaan doorbranden,en met de hand en een roerspaan doorroeren ,is een vermoeiende klus.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.