ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > krimpnaad herstellen

Heb bij de zoekfunctie gekeken voor een oplossing van mijn vraag. Kan deze daar niet vinden.
Ik heb voor een opdracht een vaas uit ringen opgebouwd gemaakt. daarna gepolijst, want het is de bedoeling om hierna in de naked raku te doen.
Omdat het zo glad is waar de scheuren zijn ontstaan, beide kanten naast de hals opening, bij het drogen. Weet ik niet hoe ik ze kan bewerken, zodat de scheur niet meer zichtbaar is en later bij het raku stoken alsnog open gaat.
Heb nu natte doekjes op de scheuren gelegd, met iets azijn en voor de rest een droge doek erover en weer onder het plastik. De scheuren zie je nu dicht trekken. Als de huid van de klei daar nu ruwer was bewerkt dan had ik wel lekker in lopen purren en zo en weer dicht gemaakt en lekker grof klei opgezet.
Nu wil ik graag dat het een glad oppervlak houdt.
Is dat nog mogelijk en hoe kan ik dat het beste oplossen.

groetjes Jeltje

3 antwoorden

  • hierbij de foto van de vaas
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,
    Je bent naar mijn idee gewoon goed bezig. Altijd heel vervelend als tijdens het droogproces scheurtjes ontstaan in het werk.
    Zelf zet ik dan altijd het werk onder een licht vochtige doek, laat dit heel langzaam in trekken, zodat de hele vorm weer hetzelfde vochtgehalte heeft en dan begin ik opnieuw. Dit duurt 1 tot ten minste 4 dagen, maar het geeft mij een goed resultaat.
    Daarna kun je het werk afwerken zoals je van te voren had bedacht.




    beantwoord
  • Ha Hanneke, was vreselijk balen toen ik het begin van de scheuren zag. Je hebt dan de neiging om alles in de hoek te gooien. Het was zo glad afgewerkt en op zo'n plaats ontstaan , dat ik niet mijn creatieve geest op los kon vieren, wat ik anders deed in zulke situatie's.
    Geeft me ook rust voor de volgende projecten.
    Wist niet wat azijn precies doet icm de klei. Had wat gemorst op de tafel en ontdekte dat het behoorlijk plakt en droge klei aangemaakt met azijn wordt behoorlijk hard als het droog is. Heb nu weer vertrouwen in dit project.

    groetjes Jeltje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.