ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Schopschijf en rugklachten

ik ben nu al een tijdje draai lessen aan het volgen in het begin was dit op een electrische schijf na een uurtje voelde ik de pijn in mijn rug en van een potje was er ook niet veel te merken ik was de moed aan het verliezen tot ik op een schopschijf begon te werken ik heb me er nu zelf ééntje gekocht en het is een plezier om mee te werken geen last van mijn rug
zijn er nog mensen die deze ervaring hebben

18 antwoorden

  • Dag Dimitri, ik heb vroeger ook leren draaien op de schopschijf. Nu draai ik liever op een electrische draaischijf. Maar op de schopschijf zal je het zeker goed leren, op de draaischijf ga je eerder te snel bij het openen en optrekken. Maar last van mijn rug heb ik "nog" niet. Heb je al de filmpjes over draaien op You Tube gezien? Daar kan je ook veel van leren.
    beantwoord
  • Liliane, je opmerking omtrent te snel openen en optrekken is juist. De klachten die ontstaan bij een elektr. schijf is doordat men te lang stil zit en je rugspieren verkrampen, wat door het schoppen voorkomen wordt. Een middel tegen deze verkramping bij het elektr. draaien is er in 'amazone' houding aan de schijf zitten. Dit is de wijze waarop men in de landen van herkomst ( van het draaien ) aan de schijf zit : haaks tegenover de as. Voordeel is ook dat men slechts voorwaards hoeft te buigen ipv de rug te torsen als men nog de onderkant van de pot wil zien. Voor rechtshandigen: zet de schijf zo dat de muur links is. Zet een plank schuin tegen de muur, zodat de linkerhelboog erop kan steunen. Als men bij het centeren de helboog nu neerwaards brengt, komt die door de helling van de plank, vanzelf dichterbij. Zo heeft men maar een fractie van de kracht nodig. Het is even wennen, maar het loont.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Deze keer denk ik er heel anders over.
    De amazonezit is een eenzijdige belasting van het lichaam en is dus ook een bron van fysieke klachten.
    Een been links en een been rechts van de draaias zorgt voor een symmetrische houding en belasting (voor zover dat kan) en is dus beter.

    Veel draaiers hebben rugklachten en zelf ben ik ook door schade en schande wijs geworden.
    (voor de kenners, ik heb een aangeboren kanaalstenose die steeds meer klachten opleverde, na de operatie slechts beperkt belastbaar)

    Als ervaringsdeskundige heb ik heel wat overleg gehad over de juiste positie achter de draaischijf en welke type schijf het beste bij je past.

    Bij een schopschijf is de afstelling van het bankje, de hoogte van de voetsteunen en de hoogte van het draaiplateau bepalend of je de juiste houding hebt.
    Een rechte onderrug ten opzichte van het bekken is daarbij maatgevend.

    Ook bij een elektrische draaischijf zijn de hoogte van het draaiplateau, het voetpedaal en de kruk bepalend voor de juiste houding.

    De veelverkochte shimpo met vast pedaal is voor de langere westerling een ruggebreker.
    Een los pedaal vind ik voorwaarde.

    Als je al rugproblemen hebt is de zitstaande houding of een staande houding een prima oplossing.

    Verder is de spiegel een uitstekend hulpmiddel om geen zijwaartse beweging te doen om het werk te bekijken.
    Je plaatst een spiegel voor je schijf zodat je via de spiegel naar je werk kan kijken of de juiste vorm al bereikt is.

    groeten, Hans
    beantwoord
  • ik onder vind alleen maar dat ik met een schopschijf gemakkelijker werk geen last van mijn rug en vooral de rust het is ook wel anders dan op een electrische draaischijfik ben waarschijnelijk ouderwets maarja
    beantwoord
  • Dag Dimitri,
    Elektrisch of schoppen is anders. Allebei is fijn.
    Schoppen is meer fysiek en geen motorgeluid das heel fijn.
    Draai ze, dat je er geen last van je rug op hebt is mooi meegenomen.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hans, dan hebt u blijkbaar mijn beschrijving van de zithouding niet goed begrepen of heb ik het wat stuntelig neergeschreven. Als de beide benen , voor een rechtshandige rechts van de schijf, is er geen enkel moment waarbij de wervelkolom moet torsen, zelfs indien u voorwaards gaat neigen om onder de pot of schaal te kijken gaat dit zonder torsing. Erbij komt nog dat de kleihomp vanuit de schouder wordt gecenterd, waar minder kracht voor vereist is. U stipt terecht aan dat de hoogte van het draaiplateau, de kruk en het pedaal bepalend zijn, maar wat die bepalingen zijn kan ik hier ook niet uit op maken. Ik ben het roerend met u eens dat een vast pedaal aan de shimpo een onding is. Voor mijn voorgestelde houding zelf totaal onbruikbaar. Een spiegeltje is wel een goede hulp om een klassieke 'potters-tic' te voorkomen.
    Mijn voorstel is beide systemen uit te proberen voor draaiers met rugklachten. Het is zoals draaien, voor elkeen geldt een eigen werkwijze.
    beantwoord
  • Lucien,
    Of ik snap het niet maar als ik jouw verhaal alleen al lees krijg ik spontaan rugpijn. :-) Je ontkomt er toch niet aan dat, als je twee benen aan een kant van de schijf zet, je ruggenwervel zich draait als je bezig bent?
    Zoals Hans het beschrijft voorkom je rugklachten. De verhouding kruk, hoogte, afstand schijf zijn naar mijn idee cruciaal.
    beantwoord
  • Let, ik heb deze wijze van draaien niet uitgevonden hoor. Dit is de wijze zoals men aan de schijf zit in Griekenland, in Spanje, in Italië, in Turkije en in Portugal. Het is pas bij het invoeren van de compacte shimpo-type draaischijf dat men ook in die landen genoodzaakt is rechtvoor te zitten. Ik heb dit systeem van een Griekse meester-draaier overgenomen in 1976. Nooit rugklachten meer, ondanks het feit ik reeds vijf jaar eerder een zwaar rugletsel had opgelopen. Vraag is of uw schijf geschikt is om zo te zitten. Ik heb een Alsager-draaischijf, nu nog te koop bij Scarva ( G.B ) en laat deze houding perfect toe. Uitproberen is het enig advies wat ik u kan geven.
    beantwoord
  • Hallo allemaal

    De goede houding achter de schijf heeft al jaren mijn aandacht.
    Als ik een ding weet, dan is het wel dat er eigenlijk geen goede houding te vinden is . Je moet namelijk altijd licht gebogen kracht zetten, en daarmee zet je onderrug bol. Ik heb direct de amazonezit uitgeprobeerd, maar ook dan is er torsie. Wat ik doe is gewoon niet te lang achter elkaar draaien, en zelfs dan zo nu en dan even in de benen, even wat klei kneden. Ik heb twee schijven waaronder een shimpo, en die staat op een kistje van ongeveer 20 cm. En voor Dimitri heb ik de troost, dat ook een schopschijf problemen kan geven, en wel met de knieen. Hoge cilinders kun je beter staand draaien.
    beantwoord
  • Ik heb al mijn hele leven een rugprobleem, bovendien weinig armkracht, een zwakke schouder. Onlangs een elektrische schijf gekocht, met losse pedaal. Het heeft een tijdje geduurd, maar na lang zoeken en telkens weer iets anders uitproberen, denk ik dat ik nu de goede instelling van mijn draai-werkplaatsje heb.
    De kruk: de poten achteraan 4 cm verlengd, ik zit dus op een hellend vlak waardoor de hoek been/rug groter wordt.
    De schijf: Heb ik steeds lager gezet ivm benodigde kracht.
    Bij het centeren plaats ik mijn rechtervoet op een omgekeerd kistje. linker op de vrij hoge pedaal.
    Hierdoor komen mijn bovenbenen hoger. Ik kan daardoor mijn bovenbenen (bovenaan) als rustpunt voor mijn ellebogen gebruiken, maar ook als krachtbron. Ik druk met mijn bovenbenen mijn ellebogen als het ware mee naar binnen. Daardoor heb ik minder schouderkracht en armkracht nodig bij het centreren.
    Iedereen is anders gebouwd, heeft een andere draaischijf, andere lichamelijke problemen, veel of weinig kracht in bepaalde spieren.
    Ik denk dat ieder voor zich heel goed moet uitzoeken wat voor hem/haar de beste houding is, en desnoods tien keer van opstelling veranderen tot alles helemaal goed zit.
    beantwoord
  • Ik ben geen draaier, heb het wel ooit geprobeerd, maar het is niet mijn ding. Wel kan ik meepraten over rugklachten, dus toch een reactie.
    Er zijn mensen die op een skippybal achter de electrische draaischijf gaan zitten. Je wordt dan gedwongen om je evenwicht te vinden. Misschien het proberen waard.
    beantwoord
  • Dag Marion,
    Misschien dat het bij klein draaiwerk lukt, bij groter draaiwerk zeker niet. Als je op techniek draait (niet op spierkracht) dan gebruik je de kracht van de schijf. Daarbij is duwen een veel betere optie dan trekken. Als je duwt en je zit op een bal verlies je je evenwicht.
    groeten Hans
    beantwoord
  • Hallo Anna,
    Zou je voor mij de gebruikte afmetingen in centimeter willen doorgeven. Als ik de hoogte van kruk en draaischijf weet, en dan jouw lengte dan heb ik een punt om het voor mij aantepassen.
    Bij voorbaat dank voor je reactie,ik worstel ook al heel lang met de juiste positie.
    beantwoord
  • Hoi Gretha, Ik ben 1,58m groot (klein). De hoogte van de draaischijf (de schijf zelf bovenaan) 51cm. De hoogte van de kruk; -vooraan 44 -achteraan 48.
    Telkens als je gaat zitten wel even checken dat je kruk met het laagste punt vooraan in het midden zit voor de schijf staat, zodat je niet scheef zit. Ik heb mijn stoel daar gemerkt zodat ik het direct zie. Ik plaats die kruk vooraan tegen de spatbak om zo dicht mogelijk tegen de schijf te zitten. Hopelijk heb je hier iets aan.
    Gisteren heb ik n.a.v. de tips van Lucien mijn schijf zo verplaatst (+/-evenwijdig met de muur gezet) dat ik mijn linker elleboog kan afzetten tegen de muur om te centreren. Ben er nog niet uit of dit een verbetering is.
    Groetjes Anna
    beantwoord
  • Ik heb eeb roderfeld draaischijf en zorg ervoor dat mijn stoel en mijn draaiplateau op gelijke hoogte staan. In het begin had ik ook rugklachten door de grote spanning die ik moest ontwikkelen om alles in het midden te krijgen.
    De malsheid van de klei speelt ook een rol zo moet je minder kracht ontwikkelen maar het bijzonderste is ervaring. Eens je de handeling te pakken hebt gaat het centreren als een fluitje van een cent! Oefenen dus.
    beantwoord
  • Dirk, ik weet niet of u dit kunt verkopen aan pottenbakkers met rugklachten.
    beantwoord
  • Hallo Lucien
    Ik denk dat je dit bedoelde met een Griekse schijf?
    www.youtube.com/watchv=5d1Lbgg2emw&feature=colike
    www.youtube.com/watch?v=KxFNnIShveY&feature=colike
    Die vrouw zit wel met torsie in haar rug voor de schijf, lijkt me ook toch niet echt ideaal?
    groetjes Anna
    beantwoord
  • Anna, Dit lijkt er al sterk op, maar met dit verschil: De vrouw zit met haar rug tegen de muur, terwijl de muur links van haar moet staan. Muur-draaischijf-vrouw. Alle kracht moet vanuit de linkerschouder komen door middel van een plank schuin tegen de muur en de schijf te plaatsen. De elleboog glijdt over de schuine plank naar beneden toe. De rug blijft recht. Om onder de buik van de pot te kijken hoef je enkel maar voorwaards te buigen. Zoals zij zit kan dit niet. Maar het lijkt er al wat op.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.