ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > loodvrij glazuur van BOTZ

Hallo allemaal.

Tijdens het "boodschappen" doen botste ik tegen een kant en klaar glazuur van BOTZ aan. Nu gebruik ik eigenlijk weinig kant en klare glazuren maar soms heeft men zoiets, dat men het niet kan laten staan....

Kristal-EFFECT bedoeld voor 1020 - 1060 graden.
Mistral 9537
Zijdeglanzend.
Kwastglazuur.

Het "Kristal" effect wekte mijn nieuwsgierigheid op en hoe bestaat het....op aardewerk-temperatuur. :-)
De eerste bak lukte prima en mooi glanzend (ik vind het niet erg dat het geen zijdeglans was) komt het werk uit de oven. Dit was klein en dun werk. (gietwerk)Enthousiast een grote schaal ermee geglazuurd (draaiwerk) en bij dit veel dikkere/grotere werk kan ik de kwaststrepen nog nét zien. Op dezelfde temperatuur gebakken en gependelt. Jammer, maar niet erg, deze bakken we gewoon nog eens.
Grappige dikke en kleine blauwe spatten op het werk.
Nieuwsgierigheid verder opgewekt.
Het is misschien mogelijk om deze kleine grijze stukjes in dit glazuur, die dit EFFECT geven, toe te voegen aan een eigen glazuur?
Waaruit zouden die korreltjes bestaan? Op de pot staat geen scheikundige beschrijving. :-)
Ik ben benieuwd!

7 antwoorden

  • Marrie,
    Ik denk dat Hans in de goede richting zit, nl. een effect wat ontstaat door samenspel van Cobalt en Zink in gefritte vorm en zeer grof gemalen. Dit is wel een gok, gezien ik niet kan zien wat het beoogde effect is en Botz dit recept niet zal prijs geven. Ferro heeft zo een pigment, zeg maar kleurfritte : 220 943 ( Co - Zn - Al - Si ). Belangrijk is de manier van stoken. De grove pigmentkorrel worden langzaam langs de buitenkant opgelost door de aanwezige smelt-elementen in het glazuur. Vergelijk het met een bol roomijs dat langzaam smelt in de chocoladesaus. (mmm ) In weze is deze korrel een antiflux en gaat niet gelijk met het glazuur smelten. Hoe fijner de korrel, hoe sneller die opgenomen wordt. U hebt er goed aan gedaan te pendelen. Wat u eens moet uitproberen is dit pendelen pas te doen als het glazuur 50°C is gedaald, en dan 30 min. pedelen. Het glazuur moet er wel dik genoeg op zitten om dit pseudo-kristal-effect te bekomen. Ik wil er wel nog bij vermelden dat de hoogste temperatuur enkel zijdeglans geeft. Ik denk voor glans, iets hoger te stoken, en dan even dalen zoals hierboven beschreven. Nogmaals, ik geef hierover geen garantie, maar volgens mij de meest logische wijze.
    beantwoord
  • Hallo Lucien.
    Geen twijfel mogelijk: cobalt wat betreft het kleurende zogenaamde "kristaleffect". :-) De rest in de groffe korrel is mij dus een raadsel. Logisch dat de fabrikant ons lekker laat raden.
    Het glazuur is bedoeld voor 1020-1060 graden en ik heb gekozen voor 1050 graden en pendelen.
    Daarmee heb ik een rijke glans op het kleinere, dunne werk gekregen, een glans die veel hoger was dan ik mocht verwachten volgens de beschrijving. Voldoet volledig aan het "monstertje" te bekijken bij de verkoper.

    De korrels in dit glazuur zijn bij het véél grotere/dikkere werk, nét als bij het kleine dunne gietwerk goed uitgevloeid, met het beoogde effect.
    Alleen de glazuur zélf vertoond bij het dikkere werk een héél klein beetje: nét niet helemaal goed uitgesmolten te zijn....(vertoont nog lichte kwaststrepen)
    Temperatuur in de oven: hetzelfde ingesteld.
    Eindresultaat: lichte kwaststrepen.
    Van zijdeglans: geen sprake.
    Tenzij hier bedoeld wordt: zijdeglans met kwaststrepen en dan klopt het "kwastglazuur" niet meer....toch??
    Humor.

    Ik heb even gewacht met de tweede stook op een reactie op dit forum dus ik kan nog steeds het dikkere grotere werk, nogmaals stoken om de glazuur zelf, goed uit te laten smelten.
    Maar:
    (twijfel: tevens een opvolgende vraag, als dan die "korrel-pseudo kristal" maar niet gaat lopen....want dat is nu inmiddels natuurlijk geen groffe pigmentkorrel meer maar een totaal goed uitgesmolten iets...... :-)

    De korrel in de glazuur heeft mijn interesse want:
    Waar ik graag naar toe zou willen is de glazuur te voorzien van een andere kleur of de korrel in een ander glazuur te kunnen stoppen.... hahaha.

    Ik vind het blauwe kristal effect mooi maar de witte ondergrond vind ik persoonlijk als combinatie met de "kristal" wat te koud en te "steriel".

    - Ik kan misschien aan een toevoeging in het glazuur van een kleurpigment kunnen denken maar wat zou deze doen met de blauwe "kristal"?
    - Ik kan bijv. als ondergrond voor een volgend werkstuk vóór de biscuit, een ingekleurde engobe toepassen om het "steriele" wit van deze glazuur van de ondergrond wég te halen, maar ik denk dat toevoeging van kleur in de al biscuit gebakken engobe óók invloed zou kunnen hebben op de kleur van deze "kristallen" in deze glazuur.
    Daarom een opvolgende vraag: Zou mijn denkwijze terecht zijn en moet ik daarom rekening houden met de kleur/grondstoffenkeuze voor de engobe, al vóór de biscuit?

    Bedankt voor het bovenstaand schrijven, Lucien.

    Tot zover heeft de glazuur (Botz) het voor mij, goed gedaan...
    De combinatie/kleur staat mij als eindbeoordeling, acheraf niet voor 100% goed aan...maar dat ligt niet bij Botz, dat is persoonlijke smaak.
    Mij rest nog het spelletje hiermee te spelen....
    Leuk!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Marrie, als het koud wit van het basisglzuur u niet bevalt kan u dit lichtjes inkleuren met instant color ( mineraal pigment ). Echt zwaar pigmenteren zou ook misschien wel zinloos zijn. Ik denk niet dat licht inkleuren geen probleem kàn zijn. Wat betreft het al dan niet in de handel zijn van dit grove korrel pigment: Elke leverancier grondstoffen kan dit bij de fabrikant bestellen. Misschien heeft Netty Janssens nog wat in voorraad.
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    Wat je ook nog zou kunnen doen is de korrels uit de glazuur zeven en wassen en die vervolgens aan een eigen recept toevoegen. Wel een dure methode maar misschien het onderzoeken waard.
    Ik ben daar ook al eens mee bezig geweest. De korrels zien er uit als heel fijn gemalen glas. Geen idee wat de samenstelling er van is.

    Succes!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Let, zoals ik al geschreven heb is dit een zwaarkorrelige bodystain. Dit zou men kunnen zien als fijn gemalen glas, wat het in weze ook zo is, zoals alle frittes trouwens. Waar ik ook nog aan dacht om het 'platte' zicht van de basis licht te wijzigen is door er wat titaanoxyde (rutiel ) aan toe voegen. En ... :-) als ik elastiek wil, koop ik dat per meter en ga daarvoor niet naar een ondergoed-winkel. :-) :-)
    beantwoord
  • Ik denk dat ik inderdaad de glazuur een keertje wat in ga kleuren, Lucien. Gewoon om eens te proberen.
    Maar wat denkt u van een tweede keer een gladbrand met deze glazuur wanneer de korrels goed zijn uitgesmolten in de eerste gladbrand?
    Zou ik lopers kunnen verwachten van deze "effect-korrels?
    beantwoord
  • Marrie, daar kan u zich aan verwachten. Herstoken is dan best iets hoger in temperatuur te gaan, maar geen pendelen, zodat enkel het oppervlak van het glazuur kan smelten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.