ALGEMEEN > Klei - algemeen > Wateropnemende klei

Beste kleiers,
Kan één van jullie mij helpen met een kleimengsel dat na het bakken vochtopneemt. Bijvoorbeeld de bekende Ytong blokken (gasbeton) zuigen water op door capillaire werking. Ik ben op zoek naar een kleimengsel dat ik kan vormen, bakken en daarna dus water opzuigt. Gips doet dit ook, maar dit lost langzaam op in water.
Ik hoop dat jullie tips hebben
Hoferman
gevraagd

8 antwoorden

  • Als je klei gewoon bisquit bakt op een graad of 950, dan neemt klei vocht op tot je werk is verzadigd. Of denk ik nu te eenvoudig?
    beantwoord
  • dag marion,
    niks niet eenvoudig gedacht, precies goed :)
    gebakken klei is poreus en neemt water op.
    De mate waarin dat gebeurt hangt af van de baktemperatuur.
    hoe dichter de klei bij zijn sinterpunt komt hoe lager de vochtopname.
    Volledig gesinterde klei neemt geen vocht meer op
    groetjes
    Hans
    beantwoord
  • Sorry, ik kan jullie niet geheel volgen. Ik ben dan ook nieuw in klei en bakken hiervan.
    Wat is sinterpunt? Zijn er ook manieren om de mate van vochtopname te vergroten (naast minder heet bakken)?
    beantwoord
  • sinteren, simpel gezegd: hoe heter de klei gebakken wordt hoe meer de kleideeltjes aan elkaar gaan plakken totdat het uiteindelijk aan elkaar smelt en verglaasd.

    dus lager bakken vergroot de vochtopname.
    Lager dan 900 C heeft niet veel zin omdat dan het kristal gebonden water nog niet volledig is weggestookt, simpel gezegd, de biscuit is nog niet gaar :)

    door de klei een opener structuur te geven kan deze waarschijnlijk meer water opnemen.
    Voor de keramist is meer water opnemen meestal een hindernis bij het glazuren, dus dat van die opener structuur is een vermoeden.
    Door toevoeging van chamotte, gebakken gemalen klei, wordt de structuur opener.
    Chammotte is er in verschillende grofheden en de % toevoegingen verschillen.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hoferman, ik wil er bij de uiteenzetting van Hans nog de volgende tip meegeven. Om een maximum aan wateropname te hebben, koopt u best 'Steengoedklei' ( klei dat pas op hoge temperatuur gaat 'sinteren' ) en dit stoken op 900°C zoals aangegeven. Een nadeel : hoe poreuzer de 'scherf' ( gebakken klei zonder glazuur ) hoe breekbaarder.
    beantwoord
  • Heel erg bedankt tot zover.

    Ik ga maar eens aan het experimenteren. Ik moet nog wel een pottenbakclub in de buurt vinden waar ik het kan gaan afbakken.

    Nogmaals dank
    beantwoord
  • Zou papierklei of vlasklei ook voor extra wateropname kunnen zorgen doordat vlas en papier wegbranden en er porien onstaan
    die opgevuld kunnen worden met water?
    beantwoord
  • Anna, goed idee! Natuurlijk werkt dat zo. Krijgen we straks nog ' De Keramische Spons '. ( gaat lang mee :-) )
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.