ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > amazonezit

Ik heb een vraagje aan Lucien.
Heb je misschien toevallig een clip op YOU tube staan waarop je
zijdelings draait?
Heb op Youtube gezocht naar throwing sideways, maar niets gevonden. Wil toch eens zien hoe dat van a tot z in zijn werk gaat want ik snap het niet goed.

Groetjes

8 antwoorden

  • Anna, ik moet u telleur stellen, maar ik heb geen demo draaien op Youtube staan. Het is wel begrijpelijk dat u niks onder ' throwing sideways' kan vinden, alsof het hier om een freaky wijze van draaien zou gaan, terwijl de landen waar men zo werkt dit als zeer gewoon beschouwd. De landen zijn Griekenland, Turkije, Italië, Spanje en Portugal. Ik wil best voor u wel eens op zoek gaan naar zulk een demo hoor. Het zou blijkbaar voor onze pottenbakkers iets waard zijn om uit te proberen. Als ik iets vind zet ik het hier neer.
    beantwoord
  • Snel he Anna ? Verkijk je maar even op een 'gewone Griekse pottenbakker' Hahaha,en dit zonder kapsones.Let vooral op zijn zijdelings/amazone zit. Geniet er van:

    http://www.youtube.com/watch?v=emo1TqV-rMg
    beantwoord
  • Anna, nog eentje. Let op de ontspannen houding. Als men een dikbuikige pot wel draaien hoeft men enkel voorover te buigen zonder de wervelkolom te torsen. Bij groot werk zet men achter de linkerarm een plank schuin tegen de muur en laat de elleboog zakken, zodat de onderarm vanzelf naar voor komt zonder hiervoor kracht te moeten zetten.

    http://www.youtube.com/watch?v=7fSkBgZIxxc
    beantwoord
  • Het eerste aangeraden filmpje, Lucien, is echt een snelle draaier, een plezier om naar te kijken en inderdaad: vrij ontspannen! Om maar niet te spreken van het tweede filmpje: toppunt van ontspanning en kunnen.
    Ja toch??

    Echter bij de Max 30 zie ik me deze houding (nog) niet direct toepassen als beginnende draaier i.v.m. het andere soort/vorm/type van mijn draaischijf. (mogelijk hebben meerdere van ons met mijn soort/type draaischijf te maken)

    Ik zie op de filmpjes een draaischijf zonder "spatbak" (ik noem de omgebouwde rand om de schijf zo)
    Men werkt, zonder spatbak om de rondvliegende massa op te vangen :-))))
    De personen van de filmpjes kunnen zonder spatbak en vanwege de plaatsing/hoogte van de schijf een stuk dichter bij de draaischijf zitten, wat de aanbevolen houding aanzienlijk verbeterd. Zó dicht zelfs dat men het bovenbeen zelfs direct naast /bijna onder de schijf heeft....

    Zou ik dit willen bereiken dan moet ik de MAX 30 even slopen, tot alleen de schijf er nog staat... :-) en de boel daarna behoorlijk ophogen............???????????????
    Ik geef absoluut toe, dat gezien de filmpjes, de stand/toestand van de schijf, dit een zeer ontspannen houding geeft betreffende de rug.
    En inderdaad een simpele voorover buiging geeft een goed overzicht op het werk.

    De voor mij benodigde kracht voor het omhoog halen van de klei (lucht voorkomen) en het terugduwen om daarna pas te gaan optrekken, heb ik in het filmpje even gemist????? en daardoor voor mijn idee: ook de: voor mij zwaarste spanning voor de rug/schouders.

    Wat betreft de draaischijf, die hier naar mijn mening zeker ook zijn rol in speelt, zou men mogelijk achteraf een verkeerde keus kunnen hebben gemaakt?? om deze combinatie goed te kunnen maken.
    Wanneer men van plan zou zijn om héél veel te draaien en men gebruik zou willen maken van de (gezien de ontspannen) aanbevolen draaihouding van Lucien...... moet men daar vóór aanschaf van de draaischijf rekening mee houden?
    De hobbyisten vallen bij deze af?? :-)

    De Max 30, mijn draaischijf (om even terug te komen bij Dimitri) is zéér rustig en ook goed te bedienen, qua snelheid...
    En zo'n schopschijf heeft niets te maken met ouderwets zijn, Dimitri. Het heeft naar mijn mening méér te maken met een samenhangend gevoel met het werk.
    (Zelf heb ik een aantal jaren achter het "ouderwetse" spinnewiel gezeten en garen gesponnen en in feite is dat eenzelfde systeem.....)
    Terugkomend op mijn max 30...en op de opties van Lucien.
    Gezien de filmpjes: Sloop ik mijn draaischijf als ik zijwaarts wil draaien of heb ik andere mogelijkheden??? :-)

    Ben toch nieuwsgierig hoe hoog mijn Max 30 geplaatst kan worden dus: ik moet qua houding eens op onderzoek uit... Duidelijk is voor mij dat deze houding me vooral aanspreekt voor mensen met "beperkingen".
    Voor degene die deze niet hebben, zal de interesse mogelijk wat lager liggen....
    Bedankt Lucien voor deze bijgesloten super snelle you-tube filmpjes.
    Erg leerzaam én leuk!
    beantwoord
  • MARRIE, beelden zeggen blijkbaar meer dan ( Vlaamse ) woorden toch ?
    Ik heb in 1976 zo leren draaien. In hetzelfde jaar kon ik door deze methode reeds een tafelhoge voet draaien ( in twee delen op elkaar te zetten ) met een basis van 60 cm. Heb ik nog staan. Was gemaakt voor de nu wereldbekende bloemist Danny Ost voor zijn Europese deelname.
    Mijn draai-leraar was een Griek en werkte op een elektrisch aangedreven draaischijf. Vliegwiel met motor. Die man kon zestig borden draaien in één uur. ( 60 borden !) Ik had amper de tijd op de volle planken te wisselen met lege planken. Ik ben dan op zoek gegaan naar een type schijf, geschikt voor deze houding. Toen kwam ik uit op de Alsager, nu nog te koop bij Scarva ( ook verdeler van papierklei ). Al heel mijn loopbaan werk ik met dit prachtmachine.
    Als u een slib-bak hebt die net iets groter is dan de schijf en er max.1cm bovenuit steekt volstaat. Op de demo's ziet u ook hoe weinig water men nodig heeft en met het slib werkt. Let ook op de lage snelheid. De truc met het plankje als steun voor de arm is er niet op te zien, maar zo doet men dat. Geen pijnlijke schouders of armspieren meer. Ik heb steeds medelijden met de draaiers hoe die in elkaar gekrompen over zo'n shimpo hangen. Dit type is aanvankelijk ontworpen om er op de knieën voor te zitten zoals men gewoon is in Japan. Wij zijn gewoon op een stoel te zitten en niet in kleermakerszit op de grond. U zou kunnen dit type draaischijf op een constructie te plaatsen op tafelhoogte met aangepast zitje én met een verplaatste 'gaspedaal'. Vorige zomer heb ik nog een Andalusische toer gemaakt bij verschillende ateliers en keramiekscholen. Ook daar moet deze draaiwijze wijken voor de Shimpo. Dat staat modern. :-) De pottenbakkers ten velde werken nog steeds zoals op de demo's. Ik ben wél vatbaar voor verbetering, maar is ons Shimpo-systeem nu beter ? Het gekende Coca-Cola-syndroom, denk ik.
    beantwoord
  • Heel erg bedankt Lucien,
    nu snap ik eindelijk wat je bedoelt.
    Heb het meermaals bekeken. Die man schijnt het inderdaad moeiteloos en zonder krachtsinspanning te doen.Hij zit ook heel dicht bij de schijf. Zijn ene been half onder de schijf, denk ik?
    Nu snap ik dat idee van die plank ook denk ik. In dit geval zou die plank schuin oplopend bij het raam staan?(Filmpje in Kriti)
    Maar dit gezegd zijnde, al die doorwinterde draaiers hebben
    a) in de loop der jaren stalen spieren opgebouwd
    b) de technieken 100% onder de knie
    Als mijn lerares iets demonstreert lijkt het ook altijd zo makkelijk en moeiteloos te gaan, tot je het zelf gaat proberen..
    Ik heb mijn witte max 30 roderfeld nog eens bekeken, vlak onder die schijf zit nog een onderbouw, met de hoogte van een kastlade. en vooraan een dikke poot.
    In die lade zit de verbinding met de motor, dus spatbak of niet, je kan volgens mij nooit zo dicht bij de schijf gaan zitten omdat die onderbouw in de weg zit voor je benen.
    En als je niet net zo dicht bij je schijf zit als die man, krijg je m.i.inderdaad teveel torsie en vallen alle voordelen van deze draaimethode weg.
    Los daarvan: De poten van de max zijn tweedelig, het onderste deel kan je verwijderen en het bovenste op gepaste hoogte op vb. een lage tafel plaatsen als je niet zittend wil draaien.
    beantwoord
  • Anna, verkijkt u niet enkel op de afstand draaischijf-persoon. Het is meer 1- de dracht die zijdelings kan gezet worden. Bij manier van spreken: uw schouder er tegenaan zetten. 2- In plaats van de rug te torsen om nog de onderkant van de pot te zien ( sommigen gebruiken zelfs hiervoor een spiegeltje! ) hoeft u maar gewoon voorover te buigen. 3- Bij massa's boven de 10 kg. wordt het helemaal spierwerk om te centeren, gezien dit voor u moet gebeuren en de druk zijdelings moet komen. Probeer eens iemand die recht voor u staat tegen te houden of dat u daar zijdelings tegenover staat en deze vanuit de heup kan tegenhouden. Bij groot werk kan u dan ook nog extra vanuit het schuine hellend plankje werken. Ik werk zo reeds meer dan dertig jaar met een Alsager-draaischijf. Kijk even op de website van Scarva. De draaischijf met houten onderbouw. Een schopschijf met hulpmotor kan daar ook mits de zit te wijzigen best voor dienen.
    beantwoord
  • correctie: 1- de Kracht die zijdelings ka...
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.