ALGEMEEN > Klei - algemeen > Stap voor stap werkwijze gietklei

Voor een paar andere keramisten heb ik mijn ervaring met gietklei en porselein opgeschreven. Het is een "word" document geworden met nogal wat detailinformatie. Ik ga ook in op een aantal rheologische aspecten en ik heb een wat fysische benadering. Ik zou graag wat (opbouwende, maar kritisch) commentaar ontvangen en ben bereid om dit op te sturen naar geintersseerden.
Als er voldoende belangstelling wil ik t.z.t wel op deze site zetten.

38 antwoorden

  • Als je wilt, kan ik er wel eens een oog op werpen
    Met groet van, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • hallo Teus, ben onlangs gestart met het maken van gietmallen, zo ben ik steeds op zoek naar informatie over gieten met gietklei maar vooral met porselein. Ik zou het dan ook erg leuk vinden mocht je de informatie eens willen doorsturen. mijn adres is : els@jors.be
    Alvast bedankt voor de moeite? Els
    beantwoord
  • Els, het is wat laat, maar hier komt de informatie.
    beantwoord
  • Hallo Teus, ik werk al 4 jaar met gietporselein en wil graag een kritische blik op je stuk werpen. Mijn nederlands is niet goed, ben zwitserse. Dus wel of niet?
    Groetjes, Maya, mayawuhrmann@gmail.com
    beantwoord
  • Maya, waarom niet ? Het komt eraan. Ik neem aan dat een "word" document geen probleem is, anders moet je maar zeggen welk format je wilt.
    beantwoord
  • Hallo Teus, Ik ben nog maar een beginneling, maar ik ben wel benieuwd welke ervaring jij al hebt opgedaan met het gieten van klei. Ik kan dan een aantal fouten voorkomen, neem ik aan. Ik wil een aantal bouten en moeren gieten en die in draaiwerk verwerken.
    Ik weet niet waar ik aan begin. Dus enige ervaring is meer dan welkom. Ik meld mij dan ook met belangstelling.
    beantwoord
  • L.S., Eerst dacht ik dat dit in een verkeerde categorie terecht gekomen was. Het zal toch wel minstens M12 worden denk ik. Het document gaat voornamelijk over gietklei/porselein en niet over het maken van gipsmallen. Daar is overigens een uitstekend boek
    over (Mallen maken, Cantecleer). Want ik denk dat jouw probleem zich vooral afspeelt op het gebied van de mallen. Vooral de moer! Ik stuur je het document.
    beantwoord
  • ALS IK JE E-MAIL ADRES KEN.
    beantwoord
  • Dag teus, Ik ben net een paar maanden bezig met het gieten van klei in mallen, en ik kom nog genoeg problemen tegen. Dus als ik jouw document zou mogen inzien, graag!
    beantwoord
  • Gerald, ik wil je graag helpen.Maar ik weet niet aan wie ik het moet sturen. Als er mensen zijn die hun e-mail adres niet op Klei.nl kwijt willen dan repecteer ik dat natuurlijk. Stuur mij dan je adres direct aan mij: tebrand@xs4all.nl.
    beantwoord
  • Hallo teus, ik heb inmiddels je mailadres mijn gegevens verstuurd. Ik ben laat maar ben wel al bezig geweest met het opzoeken van het boek. Bedankt voor de tip.
    beantwoord
  • Het boek waar ik over schreef heet "Mallen maken" uit de cursus keramiek (5 boeken). Voor degenen die dit niet hebben gevolgd: het gaat over het maken van gietmallen voor gietklei. Uitgever is Cantecleer, Baarn. Schrijver: Loaquim Chavarria. ISBN 90 213 2917.4. Prijs ca 17 euro. Succes.
    beantwoord
  • M.N.I van der Lubbe: ik heb nog steeds geen mail adres ontvangen !!
    beantwoord
  • Hallo Teus, Kun je mij ook een bestand toesturen van dit word-bestand. Ik vergat mijn mailadres bij te voegen in mijn vorige mail. Excuus. info@michelkuipers.nl. Bij voorbaat dank, Michel
    beantwoord
  • Hallo Teus, Inmiddels heb ik paar proefjes gemaakt, Helaas voor mij kan ik de vorm niet goed lossend krijgen, dus de mal breekt elke keer. Ik doe dus iets niet goed. Ik heb geprobeerd via de thuismail mijn gegevens te versturen maar dan krijg ik het bericht weer terug. Dus mijn mailadres is mvdl0469@planet.nl. Ik hoop dat het nu wel lukt
    beantwoord
  • Beste Teus, ik heb zelf al wat ervaring opgedaan met het maken van gietmallen, maar extra input is altijd goed te gebruiken, ik zou ook graag je document onvangen als dit mogelijk is. Bij voorbaat dank. Mijn emailadres is: patrickhartog@gmail.com
    groeten patrick
    beantwoord
  • Dag Teus, Ik weet niet hoelang dit bericht op het forum staat, maar zou je mij dit verhaal willen sturen. Ben sinds kort druk bezig met experimenteren met gietklei.Mijn emailadres is hannah@vanschelven.nl. Vriendelijk dank.
    beantwoord
  • Graag kreeg ik het word document ivm het maken van gietklei. Ik heb nogal veel droge klei die ik zelf tot poeder heb verwerkt. Ik zou daar graag gietklei van maken. Mijn mailadres is: lut.claeys1@yahoo.com
    Alvast bedankt
    beantwoord
  • Dag Teus, Ik ben nog maar net begonnen met het gebruik van mallen met gietklei en heb nog geen enkele ervaring. Ik zou heel graag jouw document over gietklei willen ontvangen. Met vriendelijke groet, Janny Weesjes, Jannyweesjes@hotmail.com
    beantwoord
  • Hallo Teus, is het mogelijk om jouw document naar mij te mailen. Denk dat ik hier een heleboel van kan leren.
    Alvast bedankt. Groetjes, Ingrid, ingrid.scherpenisse@telenet.be
    beantwoord
  • Beste Teus, Je zou mij een groot plezier doen als je mij je document over je gietklei ervaringen zou toesturen. Ik heb gewerkt met klei, was, gips en sliconen mallen en brons. Echter nog nooit met gietklei. Je document zal me ongetwijfeld op weg helpen. Alvast bedankt,
    j.voss@telfort.nl
    beantwoord
  • Beste Teus, Graag zou ik van jou het word document met detailinformatie ontvangen m.b.t. gietklei en porselein. Op dit ogenblik ben ik 3e jaar student keramiek aan de academie en op dit ogenblik bezig aan een opdracht met gietmallen en gietporselein.
    Alvast bedankt voor de moeite. Monique
    Sorry, voor een eventueel antwoord. Mijn mailadres is monique.olefs@gmail.com
    beantwoord
  • Beste teus, ik zie dat ik wat laat ben maar zou graag je document ontvangen, ik ben bezig over te stappen op porselein. mijn email is m.bontenbal@quicknet.nl, groet, marlies
    beantwoord
  • Beste Teus, Graag ontvang ik je .doc over het werken met gietklei. Mijn eerste poging is mislukt. Hoelang moet de gietklei erin zitten voordat je het eruit laat druipen b.v. ?? enz. mijn email is : janbardoel@gmail.com
    bij voorbaat hartelijk dank. Groeten, Jan.
    beantwoord
  • Negeer na het openen van dit document de vraag om een wachtwoord. Dat is niet nodig om het te kunnen lezen en printen. Klik dus op: ALLEEN LEZEN en ik hoop dat U er wat aan heeft. Ik houd mij aanbevolen voor opbouwende kritiek (tebrand@xs4all.nl).
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dag Teus,

    Graag zou ik ook dit document ontvangen. Ik ga het uitproberen en zal mijn ervaringen meedelen aan jou.

    Ikzelf ben bezig met gepersonalizeerde urnes & memoryboxes.
    http://www.tinnedebruijne.be

    Ik draai ze allemaal op dit moment maar zou deze graag leren maken in mallen om het volledige proces makkelijker te maken.

    Groetjes en alvast bedankt, tinne
    beantwoord
  • In het bericht hierboven van Teus, geplaatst op 01-03-2011 00:10, staat de bijlage die je kunt downloaden.
    beantwoord
  • Ok, had ik niet gezien! Met dank!
    beantwoord
  • In het 5e bericht hierboven van Teus, geplaatst op 01-03-2011 00:10, staat de bijlage die je kunt downloaden
    beantwoord
  • Google Docs heeft het document trouwens ook al geindexeerd, je kunt het online lezen kant-en-klaar met plaatjes, zelfs uit de cache: http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:qYwfrexcjtAJ:oud.klei.nl/forum/downloadfile.aspx%3Fsrc%3DGietklei04Mail_5494.doc+%22De+plaatjes+zijn+verbonden+door+een+ingewikkeld+geheel+van+watermoleculen+en+gehydrateerde+ionen.%22&hl=en&pid=bl&srcid=ADGEEShlDiHd_dLLSY1xDXvbE0wzgXl_dJW5a8sIoxcAB_xUSlZNtTC_
    FXwQ5G5RTs01bfyDBm83zstF7UYCxziYGw5GVyi7ZX8iXNznjHArq-eIGnWsOmttAhMUy-oE3-gyknB6Vmo&sig=
    AHIEtbSe2UHECv30mhvPGV7ONkRnnjqgug

    Wel een krankzinnige URL trouwens, zou die alleen voor mij werken?
    beantwoord
  • Ach, daarom bestaan er natuurlijk URL shorteners. Het gietklei document kan online gelezen worden op http://goo.gl/bwMsR (voor mensen die geen Windows en Microsoft Office hebben). Goolge Docs laat zelfs de plaatjes en tabellen zien.
    beantwoord
  • Ja, nogal vreemd. Het is overigens een vorige versie. Kennelijk heeft iemand dit "uploaded".
    En dat was ik niet. Mijn e-mailadres is intussen gewijzigd in tbrand@kpnmail.nl.
    beantwoord
  • Teus schreef:

    > Kennelijk heeft iemand dit geupload.

    Dat hoeft niet; Google indexeert dit forum en kan daarbij verwijzingen naar documenten (.PDF, Word .DOC, plaatjes) herkennen en ook automatisch indexeren. Bij het indexeren onthoud Google ook nog eens het document zelfin z'n cache, dus zelfs als je het oorspronkelijke document weghaalt, is het vaak in de Google cache nog te vinden (zelfs jaren later).

    > Het is overigens een vorige versie.

    Ik heb het gelezen en het is een interessant verhaal. Heb je ooit overwogen om het materiaal wat makkelijker toegankelijk te maken dan een gesloten, proprietary formaat? Niet iedereen heeft Windows en Office, maar iedereen heeft wel een webbrowser. Jouw document leent zich uitstekend om bv. een klein informatief websiteje van te maken, zal ik eens een poging wagen? (websites maken is een hobby van me). Zoja, stuur me eens de nieuwste versie van je gietklei document? Mijn email is motoom@xs4all.nl

    beantwoord
  • als ik gietklei in de mal gegoten heb hoelang wacht ik om de gietklei er uit te gieten ?
    beantwoord
  • Yolanda, 8 stapjes hoger in deze rubriek staat een downlaodable document bij mijn naam en daar staat het precies in. Het antwoord is: gietklei beduidend langer dan gietporselein. Verder aangroei volgt een "wortel uit de tijd" curve. Normaliter: klei 30 min, porselein 5 min. Maar het is afhankelijk van de gietklei die je gemaakt hebt, de temperatuur, de toestand van de mal, etc.
    Lees het document en het zal je veel meer informatie geven.
    beantwoord
  • Hallo Teus,
    Ik zou graag de informatie van het gieten van klei als porselein van je willen. Dankjewel.
    phillydejonge@hotmail.com
    beantwoord
  • Philly, ik heb geen idee waarom het zo moeilijk is om aan mijn document te komen want je kunt het downlaoden op deze zelfde pagina. Ga 11 berichten omhoog en daar zie achter mijn naam "Bijlage: gietklei04Mail.doc". Als je daar op dubbelklikt dan krijg je het document. Open het en klik op "alleen lezen" en het opent zich. En je kunt het ook afdrukken natuurlijk. Succes. Mocht je meer hulp nodig hebben: mijn mailadres is intussen gewijzigd in tbrand@kpnmail.nl.
    beantwoord
  • Zoals Teus Brand al schreef is de informatie te downloaden (alleen is het nu 13 berichten naar boven).
    Kijk onder het bericht van Teus Brand van 01.03.11 van 00:10 uur: DOWNLOAD DOCUMENT: Stap voor stap werkwijze gietklei
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.