ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > stof op ongebakken glazuur

Wie weet wat voor effekt stof op rakuglazuur heeft? Ik heb namelijk een aantal werkstukken een paar maand geleden al geglazuurd en wil die nu gaan stoken (de stof zit dus op het glazuur, niet eronder). Ik heb een keer eerder gehad dat het glazuur eraf liep, maar weet niet zeker of dit door de stof kwam?
Of kan ik ze toch beter opnieuw glazuren?
liesbeth

2 antwoorden

  • Beste Liesbeth,

    Stof, jakkie wat ongezond.
    Kleistof is vooral kwarts en dat leidt op de lange duur tot stoflongen. Glazuurstof is soms erg giftig en ook daar is het risico van stolongen(silicosis, vroeger een beroepsziekte, vergiftiging met lood kwam vroeger ook veel voor)
    Stof moet je dus voorkomen.

    Na deze waarschuwing een antwoord.

    Wat voor stof is het,
    als het vooral kleistof is dan heeft het een klein beetje het effekt op je glazuur alsof je kaolien toevoegt, dus het smeltpunt wordt hoger.
    Als je stof afkomstig is van glazuur dan hangt het er maar van af wat voor glazuur of glazuurgrondstof dat was.

    Is het niet eenvoudiger om gewoon het stof eraf te blazen, als dat niet gaat omdat het glazuur dan ook loskomt kun je de volgende keer dat je glazuurt wat bindmiddel (Tylose of behanglijm 2% aan de droge glazuur) toevoegen.
    Het glazuur hecht dan beter en stof op je glazuur kun je dan eraf blazen.
    Dat is dan een probleem opgelost, maar een nieuw gecreerd.nl dat het stof in de lucht rondzweeft en je het kunt inademen.

    Stof kun je dus maar beter voorkomen !

    Het eraf lopen van het glazuur kan niet door het stof komen, dat heeft een ander oorzaak.

    succes
    Hans

    beantwoord
  • Beste Hans,

    Bedankt voor je antwoord! Ondertussen heb ik de stukken raku-gestookt en heb het stof (voornamelijk van het lange staan) eraf geblazen (toch maar buiten even gedaan) en dat lukt aardig.
    Het glazuur is goed uitgesmolten en heeft prima gehecht, dus de vorige keer met het aflopen van het glazuur zal inderdaad een andere oorzaak hebben gehad.

    groeten. Liesbeth
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.